måndag 23 november 2009

Jag vill ha mer rockabilly - mindre Svennebananpunk

The Knockouts
Among the vultures (Diamond pride) cd

Jag har helt missat den här Stockholmstrion.
Och det är ganska konstigt.
The Knockouts har spelat sedan 1996, gjort hundratals med gigs och släppt skivor.
Ändå har jag noll koll.
Jag blir inte direkt superintresserad när skivbolaget skriver att The Knockouts är "den perfekta länken mella Stray Cats och Green Day". Och efter de inledande spåren är jag beredd att ge upp. Snubbarna låter som ett tröttkört svennebanan-gäng som äger alldeles för många Epitaph/Fat Wreck-skivor. Det är ofantligt trist.
Men så i mitten av plattan vänder det. Låtar som "The chimneys of Chemnitz", "Faith avenue" och "Ever been hurt" har en skön tillbakalutad rockabilly-klang som känns fräsch i sammanhanget.
Och det är där någonstans The Knockouts framtid ligger. Mer rockabilly alltså - och mindre skvalpunk.

Favoritlåtar: "The chimneys of Chemnitz", "Faith avenue", "Ever been hurt"

OBS: Skivan släpps den 27 november

Inga kommentarer: