måndag 1 mars 2010

Varför ingen officiell dokumentation av Missbrukarna?

Missbrukarna
Hudiksvall 1980-83 (Swedish punk) cd

Jag tycker det är anmärkningsvärt att ingen officiellt har dokumenterat Missbrukarna tidigare (kanske har de själva sagt nej?) - ett av landets bästa punkband någonsin, ett punkband som inte lät som något annat. Jag hade älskat en sådan utgåva. Med bilder, en fyllig biografi och kanske en och annan osläppt pärla. Istället sitter jag på en bootleg, enligt uppgift utgiven i Brasilien i 300 exemplar, där man särskrivit (rys) namnet och lite slappt redogör för Missbrukarnas historia. Låtarna är tagna från "Krigets genlemän"-demon, splitsjuan med Panik, Really Fast-bidragen och Ny Vågs livesändning. Naturligtvis är det sjukt bra och det mesta av låtmaterialet låter fräscht än i dag. Då är det synd att det är en bootleg jag håller i och inte den där coola officiella utgåvan som jag hellre lagt stålet på.

Favoritlåtar: Överlevarna, Kristen resning, Energi åt Sverige, Vi blev rädda, Våldets triumf, Du är inte du, Mutera

11 kommentarer:

Anonym sa...

Den dagen någon gör en "riktig" hoppas jag bara att den blir välgjord. Kommit alltför många samlingar med band som borde fått sitt matrial framställt på ett vettigt sätt ex kronologisk etc...Värsta exemplet är väl rude kids samlingen som känns väldigt ihopplockad, känns mer som om en "best of" och hur kul är det med dessa samlingar. Det mesta eller inget alls. Själv skulle jag även vilja ha mer matrial med Sune studs och grönlandsrockarna ute, bra råpunk.

/C-O

Tompa sa...

Jag tycker att de låter som US hardcore på svenska.

Slobodan Burgher sa...

Bra fraga. Jag har stalt den for mig sjalv i aratal.

Kassetten sager val ief MISS Brukarna va? Dvs det ar samma "logo" som pa tapen...

Forresten sa har en liknande version av denna bootleg CD med samma material kommit ut i Japan ocksa och jag ar saker pa att jag sag en annan version ocksa...Tysk kanske? minns inte riktigt...

Jag ar beratt att satsa en slant pa att latarna pa den har CDn kommer fran KBDrecords' mp3 rip av kassetten och kanske samma mp3 som du ladde upp har pa Turist I Tillvaron's live inspelningar...men kanske inte, vad vet jag?

Glom inte Totalitar Wallbreaker CDn heller, dar bland annat Luftslott latarna kommer fran en gammel knastrig 7" (vet inte om det ar baserat pa mp3s heller forresten), mnen jag vet att om jag skulle ha slappt den cdn sa hade jag forsokt fa tag pa battre sound source - min egna vinyl later ju 100 ganger battre...

Pike sa...

Finns många härliga band jag skulle vilja se på CD; TST, Sune Studs, Arabens Anus, Missbrukarna, Huvudtvätt, Bitch Boys osv.
ÄGGET TA TAG I DETTA :)

Mikael Sörling sa...

Arabens Anus är nog den jag skulle ville se allra helst. Sune Studs som god tvåa. Och Huvudtvätt. Och Kurt i Kuvös. Och Zeb and The Fast Ones. Och...

Pike och Ägget kan göra gemensam sak:-)

Ronny Lauritzen sa...

Svindel records gir gjerne ut alt med dette bandet , Missbrukarna har alltid vært mine favoritter

dr.lauritz

Bengt Atreides sa...

Jag håller definitivt med Tompa. Mutera är låten Minor threat aldrig skrev.

För övrigt ryktas det att en officiell reissue är på g...

Per sa...

Ryktet om en officiell samlingsplatta har väl funnits i över 10 år nu.

Jag hoppas på en total Rolf Revolt samling, med samtliga band han spelat i, allt material.
Eller en från all punk som spelats in i studion i Forsa.

Mikael Sörling sa...

Per: Bra idé!

Anonym sa...

Det är inte ens alla låtar från ny våg spelningen på samlings-cd`n,dessutom finns det betydligt bättre versioner på fjortis fjortis och jag skiter väl i dig än ny våg grejen,
Öjje

Åttiotalisten Martin, yngre än er alla sa...

Slobodan: Dessutom är väl Wallbreaker officiell? :(

Jag har hört att MissBrukarna aldrig hade hört Minor Threat. Tveksam...