onsdag 31 mars 2010

Obskyr hardcore från West Virginia

Th' Inbreed
Legacy of fertility (Alternative Tentacles) cd

Den amerikanska 80-talsscenen har jag ganska dålig koll på egentligen. Än sämre är min kunskap om West Virginias 80-talsscen. Men tack vare Alternative Tentacles schyssta dokumentation av Th' Inbred så vet jag åtminstone lite mer. Th' Inbreed sparkade igång 198, fyra år senare var sagan all. Bandet spelade live med Dead Kennedys, Butthole Surfers, MDC, Circle Jerks och Corrosion Of Conformity. De turnerade tillsammans med namn som Raw Power, DRI och Rhythm Pigs. Coola namn allihop. Man gav ut två album och en ep – allt material återfinns på ”Legacy of fertility”. Och det är framför allt lp:n ”A family affair” som väcker mitt intresse. Jag tycker Th' Inbreds hardcore låter ganska tidstypiskt för den tidens amerikanska scen, samtidigt tycker jag att de här bonnlurkarna har något eget som sticker ut och retar. Jag kan inte riktigt få nog av hardcoreexplosioner som ”Fools parade”, ”Jesus youth” och ”Hardcore Inc”. Jag kommer definitivt att låta den här skivan ligga framme för fler lyssningar.

Favoritlåtar: Fools parade, Jesus youth

Inga kommentarer: