tisdag 30 mars 2010

Det dåliga samvetet #1

Jag har ett dåligt samvete. Den ligger på byrån bredvid stereon och den växer och växer. Högen med skivor som jag lyssnat mycket på men inte hunnit posta något om. Jag har tänkt beta av den där högen ganska kvickt nu.

The Strung-Ups
från Borås innehåller medlemmar från så väl klassiska Råttorna som nutida Gatans Lag. "Damned be the world when the monkeys unite" heter cdr-demon man gav ut i fjol och den består av fem coola gatupunkattacker. Jag gillar främst Dims Rebellion-aktiga "Damned be the world".

Gorilla Bombs hette tidigare The Headless Mariness och gav under det namnet ut ett album, som jag gillade. Men jag tror jag gillar Gorilla Bombs bättre. Jag tycker låtarna är starkare, soundet spetsigare och Pixie sjunger än bättre. Västgötarna har än så länge en tre låtars demo under bältet. Och att döma av låtarna finns det stor potiential i det här gänget. Jag vill höra mer.

Det gäller ju att hitta sin egen nisch även inom punkscenen. Nån Jävla Punk kör på långa titlar. Förra demon hette "Om punken är död så är vi här för att skända resterna av det förruttnade liket!", den senaste går under titeln "Men vad gör väl det då det finns en Gud att tro på". Jag gillar det här högljudda gänget från Stockholm som låter som en stökigare blandning av DLK och Asta Kask.

När inte Siken bjuder upp till trallpunk med sitt Moderatjävel manglar han råpunk med Nervgas. Och jag måste säga att jag gillar det senare bandet bättre och demon "Nutidens slaveri" får mig att tänka på gamla knallepunkare som Kekkonen Herores och SPD. En vinylsingel med Nervgas skulle sitta fint.

Jag blev inte förtjust i Dispose första gången jag hörde dom. Och jag blir inte speciellt engagerad i bandets material på splitten med Chaotic Disorder. Jag tycker fortfarande att Dispose är för tama och deras Disclose-fascination ger inte mig något. Däremot är deras polare i Chaotic Disorder fortfarande ett ruskigt bra band. Jag hörde dom redan på den gamla svinstian tiden och gillade det då. Och gör det nu. Dispose-splitten bjuder på fet old school råpunk som hamnar nånstans mellan Tatuerade Snutkukar och Absurd. Det finns även en 40 låtars diskografi tillgänglig med Chaotic Disorder - "Hardcore thrash 2000-2004". Skaffa den också! Luleå hardcore rules o.k!

Världens mest schizofrena skivbolag? Jag sätter en femma på tyska Bandworm. Ena stunden ger de ut utmärkta plattor med Perkele och Lousy, sajnar Saturdays Heroes och så levereras en bunt bottennapp. Jag har haft fyra album liggande olika länge. Los Krachos "Gegenwind", Kärbholz "Volgas rock'n'roll", Balls N Boobs "Good education - bad reputation" och Starts "The Next attack". Jag bloggar inte för att såga band jag inte gillar, därför väljer jag att bara nämna klorindoftande Starts. Bandets nya album är en ganska angenäm bekantskap. Den låter lite Varukers och lite Casualties. Det är ganska catchy och melodierna finns där. Jag lyssnar inte varje dag på Stacks, men en hardcorestänkare som "No solution" kan utan tvekan gå varm i min ipod.

Favoritlåtar: Damned be the world (Strung Ups), More men (Gorilla Bombs), Fy fan för er (Nån Jävla Punk), Samma pack (Nervgas), Nedtryckt i skiten (Chaotic Disorder), No Solution (Starts)

1 kommentar:

Marky sa...

Jag håller helt klart med om bandworm, många ggr har ju undrat hur de kan släppa band som knappt är torra bakom öronen. Men lite vägs det upp briljanta släpp men...ja,smaken är som baken för att dra till med världens äldsta klyscha men....min åsikt är att de måste ha alldeles för mkt pengar att röra sig med och många ggr för dålig smak. Lågvattenmärket nummer 1 är fortfarande för mig - The Vigilantes.