söndag 28 mars 2010

Vråljazz for the masses

Diverse Artister
Umeå vråljazz giganter (Ny Våg) cd

Wow - vilken ljuvlig samling retropunk från Umeå. Jag lyssnar med ett stort leende. Och så lyssnar jag igen. För att få det första intrycket bekräftat. Jag ler ännu större. Regulations gör en enastående tolkning av Shitlickers örhänge "Spräckta snutskallar", The Bombetters omfamnar Etiquette Monas klassiska "Amsterdam" och Tristess manglar "Born to be wild" på svenska. Det är sjukt bra. Och då har jag inte ens nämnt AC4, The Most, Ux Vileheads, Dom Döda eller Masshysteri. Jag lyssnar igen. Och igen. Vråljazz - så jävla coolt det också.

Favoritlåtar: Spräckta snutskallar (Regulations), Snutstad (AC4), Du är punk (The Most), Paranoid (Masshysteri)

4 kommentarer:

Lukin sa...

Kan inte annat än att hålla med. Modern klassiker, som ska höras på vinyl förstås!

Papa Franz sa...

En hel del bra men samtidigt... lite sur eftersmak. Hela prylen med Umescenen verkar ju vara att alla är så uppenbart överposerande, skriver medvetet naivare texter, klär ut sig inför bandfoton... känns för perfekt-retro tycker jag. Men visst, en hel del är ju bra musik. Håller däremot inte med om Amsterdamcovern - slakt!

Paco sa...

Huvudet på spiken, Papa

jjjlokk sa...

Inaveln är som det var i fagersta! Grabbarna bter kläder efter vilket band se är med i... patetiskt...