tisdag 23 mars 2010

Bruket visar sin klass

Bruket
En annan klass (Citybird) cd

"Bruket" - det väcker många minnen till liv. För 20 år sedan jobbade jag på stålverket i Hällefors som kokillresare och något år senare riktade jag bergborrstängor i Fagersta.
Den sista tiden har man knappt kunnat slå upp en tidning utan att påminnas om de åren. Poppojkar utan sorgkant på naglarna har recenserat Brukets (från Fagersta, så klart) debutalbum "En annan klass". Och oftast gett tummen upp. Jag har blivit misstänksam - men också otroligt nyfiken. Vem vill inte höra ett band som kommer från Fagersta och heter Bruket?
Jag fick plattan för någon vecka sedan. Och jag har spelat den mest hela tiden. Jag har haft den på i timmar i sträck - inte velat sluta lyssna när Bruket visar sin klass till toner som påminner om så väl Ebba Grön och Docent Död som The Clash och The Damned. Nervig punkeufori från början till slut. Med klass och stil.

Favoritlåtar: En annan klass, Sthlm kallar, Institutionaliserad #2126, Aldrig dö

1 kommentar:

Jonas sa...

Såg Bruket i någon källare i Göteborg efter WCR i somras. Köpte singeln ”Stockholm kallar” och har spelat den ca 200 gånger. Har sett fram mot ett helt album och nu är det alltså här.
Iväg å handla..