onsdag 3 mars 2010

Punk och oi i Close-Up Magazine

Jag minns så väl när den där kvällen på Skylten i Linköping för drygt 10 år sedan.
Vi hade åkt dit för att se Bruisers äga stan. Men det var förbandet - Bombshell Rocks som stal föreställningen. Jag blev ett stort fan av Västeråsbandet. Men i dag kommer jag inte riktigt ihåg hur de låter, trots att jag minns den där kvällen på Skylten så väl. (från Close-Up Magazine #30, 1998)



Tänk att 1998 så var Voice Of A Generation ett av de få band som uttalat spelade oi! Jag är för övrigt fortfarande sur på dom för att dom aldrig lärde sig att spela "Street revolution" live. (från Close-Up Magazine #29, 1998)



Raw Justice kunde ha sabbat The Hives planer på världsherravälde. När jag intervjuade en ganska ung Howlin' Pelle 1998 sa han bland annat "Vi repade i lokalen bredvid deras ett tag, helt omöjligt. De hade så jäkla högt ljud när de höll på att vi inte kunde spela". Förresten, spelar Hives fortfarande den där Adicts-covern? (från Close-Up Magazine #29, 1998)



Tidigare avsnitt:

Punk och mangel i Close-Up Magazine
Mangel i Close-Up Magazine #1
Mangel i Close-Up Magazine #2

11 kommentarer:

Niklas sa...

Kul att läsa lite VOAG!

Paco sa...

Det var dock inte många skinheads som -98 tog VOAG på allvar eller betraktade dem som ett oi!-band vill jag minnas. Må vara lite fånigt, men de hade ingen trovärdighet i diehard-kretsar direkt... Örebros ledande Oi!-band hette väl Boot Squad på den tiden :) Och så blev det ju en jävla accident av medlemmarna i VOAG till slut också...

Paco sa...

... och så jävla få band var det väl inte som lirade oi!? Pöblers, Clockwork Crew och Guttersnipe nämner du ju i Bombshell-artikeln. Perkele, The Righteous, Wildcat Strike, Boot Squad, The Franks/Franks Bootboys, Unit Lost, Bullshit, Agent Bulldogg, The Pints etc etc... fanns en hel del gäng som var aktiva redan då...

Paco sa...

Nu blir det mycket här, hehe... Agent Bulldogg (med två g:n, damn it!)blir (blev) alltså hotade hela tiden... På grund av att de liksom VOAG körde så hårt på antifascism då eller? Intressant..:)

Mikael Sörling sa...

Paco:

Men det var ändå så pass få band att VOAG kunde betraktas som ett av dom, om du förstår hur jag menar. Men jag kan förstå vad du menar med "trovärdighet i diehard-kretsar".

Förresten, jag gjorde ju några fler "oi"-artiklar som jag kommer slänga upp vid tillfälle.

Den där nya Righteous-plattan det snackas om, vet du när och var den ges ut. "Payday" har gått varm sista tiden.

Paco sa...

Sant!

Kul, gör det :)

Pure Impact ger ut den i väldigt begränsad upplaga när som helst (vilket betyder nu eller om ett år).

Marky sa...

Jag minns när VOAG spelade på en "finare" krog (av ngn anledning?) i V-ås och stället blev en skum blandning av "finare folk", punkare och skins....Det stod en del stamgäster längst fram men de flydde fort som fan när Charlie började vifta med sitt ölglas och spotta runtomkring sig...en kul syn.

Fan att man inte var på spelningen du skrev om och såg Bruisers...skulle nästan ge vadsomhelst idag för att få se dom live.

Paco sa...

Jag såg Bruisers och Blood for Blood på 44an -98, det måste ha varit samma vända. Bruisers-giget är på topp-tio-listan, tveklöst.

JohanMalm sa...

Jag såg Bruisers på skylten. Har för mig det var bra. Sjuan som kom samtidigt är iaf kanon. Det var väl sista rycket innan Al Bar gick in och sabbade dropkick murphys.

Bombshell rocks spelade i trakterna rätt flitigt. Tyvärr vart det ju skit av dom tillslut.

Ang VOAG, var det inte så att dom kom från div hardcoreband? eller iaf så släpptes ju deras grejer på Burning heart vilket inte kändes så Oi! på den tiden. Och därför möttes av en del misstänksamma blickar.

Alex sa...

Sluta skryta om Bruisers-gig. Blir sjukt avis, det närmsta jag har sett är när DKM covrar Bruisers.

Mikael Sörling sa...

Alex: Bruisers-giget var otroligt bra. Al Barr i superform:-)