torsdag 4 december 2008

Sverigemangel

V/A Sverigemangel
Punk & hardcore compilation – Brutal musik för en brutal värld (Anarkopunx Records/Container Rock Produktion) cd

Robban och Domarn har lagt ned ett styvt jobb med den här samlingen, som enligt de båda killarna ska "spegla Sveriges hardcore scen". Jag tycker de har fått till en utmärkt platta där tonvikten ligger på olika former av hardcorepunk, som exmpelvis d-beat och crust. Här finns fet black metal-punk mangel från grymma Hotbild, en sjukt läcker Loud Pipes-cover av Human Waste, taggig råpunk från 365 dagar av synd och de Kompromisslösa Ateisterna vevar stenhård kravallpunk. Här finns gamla gubbar som Rövsvett, Kurt Olvars Rebeller och Von Bööm. Sammantaget en dryg timmes schysst blandning som du gärna lyssnar på igen... och igen.

Favoritlåtar: Levande döda i slips och kostym (365 dagar av synd), Martyr (Fromtheashes), Förintad (Hotbild), Viva la mangel (Krissituation), Förvriden ideologi (M:40), You got that right punk (Human Waste)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Loud Pipes var det.
Sörling, du som har hyffsad koll på punkläget i Sverige, vad hände med Loud Pipes?
I somras blev jag lyrisk när jag såg att Loud Pipes skulle spela på kaffe 44 i huvudstaden och begav mig dit med humöret på topp, såg också andra punkers på väg dit.
Döm om min förvåning så var det ett rocksbilly band med ståbas (som sig brukar) och brylkräm som hette Loud Pipes.

Gick ju därifrån så klart med svansen mellan benen. Hem och upp med youtube och letade Loud pipes och hittade inte punkbandet men rockabilly bandet fanns det några klipp på.

Vad jag vet så har Loud Pipes gjort endast en CD, som är asbra.
Vill ju såklart höra mer av dom.

Vart tog dom vägen?

Per sa...

Loudpipes, detta sorgligt underskattade band, trevligt än andra än jag gillar dem.
Det finns två plattor en minicd och en fullängdare. Fullängdaren kan man köpa för en spottstyver på Osmose webbshop. De hamnade på ett fransk metalbolag, kan ju vara det som hände med dem. Jag fick reda på fullängdaren åratal efter att den släppts. Att sen bara släppa den på CD var väl en felsatsning. Men de var även några år för tidiga med sin motorheadkäng.

Anonym sa...

Per, någon chans att du vet vad mini CD:n heter?
Fullängdaren var det många år sen jag inhandlade och fastnade för den direkt. Än idag är den en bland de bättre skivorna jag har.

Unknown sa...

EP:n - Mini-CD:n - heter Drunk Forever, först utgiven av Burn Records, sedan med annat omslag (på licens) av Impact Records/SPV.
Loudpipes har även två låtar på Ultimate Swedish Slash & Burn Vol. 2, samt förekommer på Osmose samlingar World Domination.
En video gjordes av Burn Records, sedan finns två videos till.
De har oxå en MySpace-sida.

Anonym sa...

Loud Pipes är så jävla hårda och kompromisslösa så det liknar ingenting. Klart ett dolt och underskattat band. Rykten går att D-takt & Råpunk ska återsläppas deras fullis på Lp med två osläppta bonus låtar!

Anonym sa...

Någon chans att ni vet adressen till myspace sidan?
Har letat men hittar inte, kanske jag som är dålig på att söka.
Har provat med www.myspace.som/loudpipes men kommer till någon snubbe i USA samt att söka på "loud pipes" och "loudpipes" men utan resultat.

Mikael Sörling sa...

Thomas:

http://www.myspace.com/loudpipessweden

Anonym sa...

tänkte bara säga att det är Radioskugga som ha gjort Viva la mangel,och inte som du skrev
Mvh T