måndag 1 december 2008

Dags att minnas The Pricks

Jag tycker det pratas alldeles för lite om The Pricks. Ett förtjusande punkband från Kumla som gjorde mig glad och upprymd för en sådär tio år sedan. De gav ut några formidabla sjutummare som "Press play on tape", Shoot you in the head", "Mmm, this is really good stuff" - samt icke att förglömma splitten med The Hives. 1999 gav ut de ut sitt debutalbum "Destroy high society" och jag gjorde en intervju med frontfiguren Janne Elfsten till Close-Up Magazine (#32). Jag tyckte att The Pricks hade ett ganska säreget sound, något Janne tillbakavisade bestämt.
- Nej, det tycker jag inte. Inte om du jämför med banden som finns i Los Angeles och San Francisco. Jag tänker exempelvis på Five Year Plan, vår största insiprationskälla.
Jag har fortfarande inte hört Five Year Plan, men tycker än i dag att The Pricks var jävligt speciella och att "Destroy high society" är ett suveränt album. 17 gapiga punkrökare på cirka tjugo minuter. Mmmm.

The Pricks "Destroy high society"

1, Rip us of 2, Bag full of bullshit 3, 555 - moron 4, Twenty one 5, Grow up 6, I don't wanna play this 7, Bad grades 8, XXXXface 9, Levae me alone 10, List of 11, First press only 12, Commericla sucks 13, Destroy high society 14, Wrong way 15, One two 16, Hothead 17, Get rid of you

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller alltid Pricks högt. Janne e kung.

Anonym sa...

F.Y.P är ett av tidernas bästa punkband, efter en massa efterforskande så skall dock förkortningen stå för "Finish your popcorn" men när bandet började bli större så tyckte man det lät för löjligt. Sant eller falskt? Ingen aning men historien var ruskigt bra och kommer från Robert i Artimus Pyle/WHN? Här kommer iaf en länk till FYP så du kan ta en koll på det, länge leve Pricks! Bra jävla Old School Hardcore med sång istället för skrik!

http://www.myspace.com/fyp

Anonym sa...

Ett finfint band som släppte precis lagom. försökte sälja hives/pricks singeln på tradera för dyra pengar efter hives genombrott, men gick ej...
-Erik, Lund

Anonym sa...

Vi spelar fortfarande. men det går segt ibland.