måndag 15 december 2008

2008 enligt Sylen

Sylen är knappast ett obekant namn på den här bloggen. Han medverkar själv på en av årets bästa plattor (Warvictims "Lögnen om fredsavtalet") och här berättar han om sina egna favoriter 2008.

1. Darkthrone - Hiking metal punx
Så rått och primitivt att man blir mörkrädd. Jag hade "Dark thrones & black flags" i min mp3-spelare när jag va ute och fjällvandrade i Sylarna sist. Föreställ er tystnaden och ensamheten över det vackra landskapet, årets första snö som sakta singlar ner från himlen och gör kylan påtaglig och för att inte tala om friheten. Lägg till Darkthrone i hörlurarna och du får en obeskrivlig känsla och stämmning i både kropp och själ. "Hiking metal punx" snurrade ett par extra. Det blir nog inte så mycket mäktigare än så. Det va nog helheten av fjällvärlden kontra denna ondskefulla musik som gjorde att denna låt och skiva toppade min lista.

2. El Parador - Pop/rockband från Norrland
Jag är en av dom få lyckligt lottade som fått tagit del av tre unika inspelningar med detta band. Mannen bakom "El Parador" är ingen som gärna står i rampljuset. Ibland får jag en känsla av att han enbart gör musik för sina egna öron, tyvärr måste jag även passa på att tillägga. Välspelade och snyggt producerade låtar, enkla men ärliga och "rakt på sak" texter som man själv kan relatera till och med den enorma integriteten som han har gjorde att jag föll pladask. Jag önskar att fler fick ta del av hans musik, och jag är övertygad om att han skulle kunna bli hur stor som helst, om han själv bara hade velat. Allt som kommer från denna man är kvalle, han gör aldrig några onödiga transportsträckor i väntan på att refrängen ska komma. Han kommer säker bli lite små sur för att jag nämner han på en topp fem lista. Det kan inte hjälpas, bra skit ska hyllas!

3. Deathraid - Kvalle crust från staterna
Med medlemmar från State Of Fear, Disrupt och Consume så kan det inte bli annat än succé. Man har ju hört mycket rykten om detta "nya" band som tog vid där Consume avslutade. Från ingenstans så har dom dukat upp en myspace sidan där dom bjuder på fyra låtar från deras kommande 12". Jag har en förkärlek till hur dessa jänkare byggar upp sina låtar, ackordföljderna dom använder sig av låter inte som nått annat, så det blir inte det där "tradiga" kängvevet som många andra band trampar runt i. Deathraid låter även aningen skitigare än medlemmarnas tidigare band, men det är knappast nått jag ser som en nackdel. Ser verkligen fram emot att få höra hela Deathraid plattan, den är släppt nu men skivbolagsdirektören som gett ut den är på turné så han skrev att jag fick vänta till i början på januari... Skitgubbe!

4. Meanwhile - Reality or nothing - 12"
Meanwhile visar än en gång vart fan skåpet ska stå. Den dagen jag hörde Dischange för första gången va jag helt såld, och sen dess har jag haft Dischange/Meanwhile som ett av mina favorit punkband. Inget krångel, bara en jävla massa goa och sköna riff som avlöser varann, för att inte tala om alla basräkor som bara ligger och rullar snyggt insmetat i mixen. Sången är också svin bra. Tyvärr så tog jag mig inte iväg till Punkpartajet i Sandviken när Meanwhile spelade för då va jag i Sundsvall och spelade in med Warre, men jag gissar på att dom gör sig sjukt bra live. Extra plus för det stilrena omslaget!

5. Giftgasattack - Sveriges råaste band
Kanske ett av Sveriges bästa band, strax efter Kent och Hellacopters. Visst att det finns en massa bra punkband i Sverige, men va fan, slå på disten och maxa! Giftgasattack har inget att bevisa, dom gör sin grej och skiter i resten. Dom följer inga trender utan skapar sina egna, dom har varken hemsida eller myspace men lyckas ändå få ut sina skivor och sin musik. Det går rykten om att Giftgasattack jobbar på en fullängdare som ska släppas nån gång under 2009. Vem vet, den kanske hamnar med på nästa års topp fem...

Tyvärr så kvalade dessa band inte in på grund av att det bara var en topp fem lista: Autisterna, Martyrdöd (live), Wolfbrigade, Anna Ternheim och Tortured Death.

Inga kommentarer: