onsdag 10 december 2008

Hej - det är vi som är Challe och Fisen














I dag kommer det tionde numret av Skitliv!. I denna sista utgåva avslöjas århundradets punkbluff. En helt fenomenal historia som det någon gång borde skrivas en bok om. Sanslöst festlig. Än roligare är att jag av misstag var på väg att sabotera hela upplägget genom att avslöja bluffen alldeles för tidigt - redan i februari i år.

Human Waste-snubbarna Jocke och Sylen berättade hela storyn för mig i mitten av januari. Jag lovade att inte publicera något förrens jag fått klartecken från dem. Men så missförstod jag ledaren i nummer 8 och skickade ut en lång bloggpost om bluffen.

Det här var den 14 februari runt 22.12. Därefter mejlade jag glad i hågen Sylen och Jocke och berättade. 22.21 den 14 februari skriver Sylen: "Oj! Avslöjandet va ju att vi skylde allt på Årre. Sanningen är ju inte ute på riktigt! Hoppas att du inte skrivit nått om mig och Jocke!!!"

30 sekunder senare var nog paniken nära. "PLOCKA NER" skreks det ut i ett mejl. Jag raderade posten bums. Så klart. 22.36 skriver Jocke: "Hehe, schysst. Blev lite svettig där ett tag. Planen har hela tiden varit tio nummer av Skitliv, även om vi flera gånger skrivit att vi ska lägga ner. Men det var bra skrivet av dig. Spara det där blogginlägget och lägg ut det i sommar någon gång så är det lugnt." 22.40 har även Sylen lugnat ner sig: "Tack som fan för din hjälp! Det är tack vare såna som dig som gör att vi kan hålla skeppet flytande ett tag till".

22.43 skriver Close Up-Magazine-bossen Robban Becirovic i ett mejl "Tja grabben, länken fungerar inte - vad handlar det om?". Så nära var det, så nära var det...

Min text har sedan dess legat och väntat på hårdisken. Den 5 december hör Sylen av sig igen. "Har just pratat med tryckeriet. Skitliv! är klar på tisdag. I det sista numret så går vi ut med en bloggadress. Där har vi lagt upp en jävla massa information, avslöjanden, bilder, forumsnack, intervjuer, ren fakta, recensioner. Här kan du läsa en uppsats som en som pluggade i England gjorde om Skitliv." Och innan ni drar iväg dit, här är inlägget från februari:

POSTEN SOM FÖRSVANN

Under några få år har Fisen och Challe blivit begrepp i scenen.
Inte bara för sin tidning, utan också för att de själva manglat råpunk i Warvictims och givit ut skivor på den egna etiketten Råpunk och D-takt.
Men smaka på den här gott folk.
Skitliv görs inte i Stockholm.
Det finns en anledning till att ingen har träffat Challe och Fisen i verkligheten.
Det finns en anledning till att Warvictims aldrig spelat live.
Challe och Fisen existerar inte.
De är två påhittade karaktärer, som skapats av Human Waste-snubbarna Sylen (aka Fisen) och Jocke (aka Challe).

Jag började ana ugglor i mossen när de vägrade att lämna ut bankkonotonummer till mig så jag kunde betala några singlar, de skyllde på problem med soc, hahaha. Jag köpte inte det och trodde att det fanns andra personer bakom namnen Fisen och Challe. Jag hade fel på de verkliga personerna bakom pseudonymerna.

Den 15 januari avslöjade Fisen/Sylen hela bluffen för mig. Jag lovade hålla tyst. Sylen och Jocke hade tänkt att lägga alla korten på bordet i nummer 10 som var tänkt att komma ut till Bullret. Men sanningen var dom i hälare och i ledaren i nya numret avslöjas allt. Därmed väljer jag att publicera delar av den mejlväxling jag hade Sylen/Fisen.

Först vill jag bara säga. Jag tyckte fram till den 15 januari att Skitliv var en ganska jobbig rip-off, efter den 15 har jag läst den med helt andra ögon... ;-)

15 januari 16.47
"Kan du bevara en jävligt stor hemlis eller skvallrar du som en tekärring på söndagsfikat? Nu snackar vi inga blogginlägg och skit alltså. Inte än i alla fall. Vi kommer ut med sanningen snart ändå. Vi vill göra tio nummer innan vi går ut med hur allt ligger till. Det är inte riktigt som folk tror. Har du några aningar? Har du hört nått?"

15 januari 17.15
"Det vore jävligt snällt om du kunde hålla tyst, inte ett ord till nån. Det är nämligen inte många som känner till hela sanningen. Det är en handfull punkare som jobbar som insiders som ger oss info. Det är därför vi har kunnat bevarat det så hemligt så pass länge tror jag.

Fisen alias Sylen (Human Waste/Dödsdömd...bla...bla) Challe alias Jocke (A Monument To Failure/Human Waste).

Skitliv! startade som ett stort skämt, sjukt inspererad av Sika (så klart!). Vi ville provocera och häckla dagens oerhört inskränkta och trångsynta punkscen. Så vi skapade två rollfigurer som skulle spela detta spel, och så klart så har ju en riktig kängpunkare ett häftigt band. Så vi började skriva om vårat band "Warvictims", efter andra nummret så var det många som fråga varför ingen hört talas om Warvictims. Folk ville se/höra bevis på att vi fanns. Shit, tänkte vi och löste det genom att spela in fem låtar på skoj där Sylen la alla instrument. Det tragiska var att folk faktiskt tyckte att det var bra. Det ena ledde till det andra och vips så hade vi spelat in en 7". Vi ville ge ut nån skiva, så vi startade skivbolaget D-Takt & Råpunk Records. Vi fick en hype och sålde slut på dom flesta skivorna ganska snart. Nu återanvänder vi mest bara pengarna och ger ut nya plattor."

15 januari 18.37
"Om du bara visste hur roligt vi har haft det medans vi har hållt på =)"

15 januari 18.56
"Warvictims har aldrig spelat live. Vi har sagt att vi har gjort några fyllespelningar i våran replokal. Vi har bara skyllt på att vi har bandet utspritt över hela landet plus att vi hellre sitter hemma och super än åka på nån pissig jävla skitspelning där man ändå bara får skitmat och värdelöst betalt.

Det har varit ett jävla krångel när folk har velat sätta in pengar. Mina vänner skulle ju veta direkt om jag skulle uppge mitt kontonummer plus efternamn. Vi skaffade ju en postbox i Stockholm för att vilseleda alla och faktiskt tro att vi va från Stockholm. Den kostade mest bara en massa pengar plus att dom på senaste tiden snodde 2/3 av all vår post. Dom insåg väl att det kom en massa pengar. Jävligt surt! Vi har sagt upp den nu.

Du kan nog hitta en del små prylar i varje nummer som leder till oss om man vet om det. Det är inte lätt att vara pubertal och arg ungrebell när man börjar närma sig 30 pannor. Men jag tror ändå att vi lyckats ganska bra. Det är ju först nu, tre år senare som folk har börjat förstå att det är nått lurt på gång. Dom första två åren svalde alla betet med hull och hår. Säger dom nått annat i efterhand så ljuger dom! =)"

15 januari 19.48
"Har ju en två Ica-kassar fullproppade med punk/hardcore zines sen mitten på 90 och framåt. Har saxat och snott en hel del från dom. Fast Sika Äpärä har ju varit lite av ett lexikon."

15 januari 22.40
"XXX har vetet om det väldigt länge, sen så vet YYY om det. Fast det var efter kanske nr #6. Han frågade mig och jag kunde inte ljuga en kompis rakt upp i ansiktet. Det är lättare att "ljuga" över nätet. En del av mina kompisar har mejlat och frågat om min inblanding. Jag har ju blånekat och övertygat dom att jag inte har den tiden som krävs för att hålla ett sånt här stort skepp flytande. Så när vi gjorde intervjuen med Dödsdömd så var det ingen i bandet som hade en blekaste jävla aning. Haha. Skell (sångaren) ringde mig cirka 20minuter efter att vi skickat frågorna. Han tog illa vid sig för han tyckte att vi visste så mycket om han. Han blev förbannad på riktigt. Det va lite roligt. Sen så vet gitarristen i ZZZ om det, han har tömt våran box lite då och då. Han bor i Stockholm och när vi tagit emot beställningar på över tusen kronor (wholesales) från distros så har vi tvättat pengarna via hans konto. Han tyckte mest att det va jobbigt och det har hänt att han supit upp våra pengar."

(OBS: Namnen har anonymiserats)

18 januari 13.16
"Jag har haft idéen i skallen ett bra tag och vi har surrat om det sen 99 nån gång tror jag. Sen så tog man upp det nån gång på fyllan. Men det blev som aldrig nått. Så december 2005 ringde jag Jocke och sa "Nu jävlar kör vi!". Sagt och gjort. Februari 2006 kom första blaskan ut. Jag tror att vi kommer skriva historia med detta imperium av lögner. Vad jag vet så har något sådant här aldrig gjorts tidigare. Visst har det funnits "hemliga band", men inte i den här utsträckningen. Tycker att vi har lyckats infiltrerat punkscenen jävligt bra under dessa år. Många kommer säkert bli jävligt förbannade, medans andra garanterat kommer förundras över att vi har orkat hålla på som vi har gjort. Vi har ju alltid varit tvungna att gå den långaste och svåraste vägen för att detta projekt inte ska ha läckt ut. Som att till exempel skaffa postbox i Stockholm."

DECEMBER 2008

Sylen, vilka reaktioner tror du ni kommer att få nu?
- Själv så tror jag att det kommer bli rätt blandat. I och med att det fortfarande är en hel del polare som inte vet om till 100% att jag är en av dom som ligger bakom så lär nog telefonen gå varm samt att mitt gmail-konto lär fyllas på med ett par mejl under nästa vecka/helg. Folk kommer nog i det stora hela tycka att det är jävligt roligt. Det jag är rädd för är bara att nån har tagit åt sig personligt och känt sig kränkt över nått vi skrivit/gjort. Det sista jag vill göra är att såra nån.

- Det jag undrar mest över är hur alla runt om i världen (Usa, Tyskland, Japan, Grekland, Tjeckien) kommer säga om allt detta. Det känns som att det läckt ut rätt bra redan i Sverige så för många kommer det nog inte komma som en chock. Igen, så hoppas jag inte att nån känner sig blåst och att dom tycker att vi fört dom bakom ljuset. Som till exempel skivbolag som gett ut skivor med Warvictims, band vi släppt splitskivor med osv. Allt vi skrivit till dom via mejl är sant, bortsätt från att vi skrivit under med "Fisen" och "Challe". Resten är ju uppriktigt snack.

- Sen så kan jag garantera dig att folk kommer börja bojkotta Warvictims bara för att jag är med. Jag vet inte vart bilden av mig som "rockstjärna" kommer ifrån. Enda sedan den dagen jag hoppade med i Totalt Jävla Mörker så har jag bara fått höra och läst en massa dynga på nätet i olika forum. Jag orkar som inte bry mig längre, på nått sätt så måste jag ju ha gjort nått intryck och det är ju rätt smickrade att dom ens orkar lägga ner energi på att prata om mig. Har dom så tråkiga egna liv så unnar jag dom det.

- Jag tycker att det varit skönt att folk fått skapa sig en egen uppfattning av Warvictims och att vi inte fått stämpeln "members of...". Det har ju gjort att jag tror mer på dom när dom faktiskt säger att dom gillar vår musik. Men det har ju varit ett jävla tjat i alla intervjuer "what other bands do you play in?". Nu senast när jag svarade på en intervju så svarade jag i stil med "ok, nu tänker jag äntligen gå ut med sanningen om vilka andra band vi spelar/har spelat med i så vi slipper denna förbannade fråga. Här har du en lista på några av banden som vi också är med i Iron Maiden, Greif, Wu-Tang Clan och vissa av oss va livemusiker i Eddie Meduzas kompband på den tiden han levde". Vilket jävla tjat kommer det inte bli nu när sanningen dagas? Haha.

Vad ska ni göra nu? Ni lär ju få sjukt mycket tid över.
- Hehe... det skulle du bra allt gärna vilja veta va? Det kommer absolut skapa ett enormt stort tomrum, för att inte tala om på min dator när jag rensat bort allt Skitliv! relaterat. Helt ärligt så vet jag inte, men jag har redan ett par idéer. Jag håller mig alltid upptagen med jobb och diverse projekt så jag slipper tänka så mycket. Om jag lutar mig tillbaka och vilar i 5 minuter så rusar mina tankar iväg och så blir jag galen. Jag lyckas alltid komma på saker, inom detta år är slut så har jag säkert nå nytt projekt på gång. Jag är ju väldigt kreativ av mig och gillar när det händer saker. Det blir nog garanterat i nån form inom musik, konst eller liknande.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Att Skitliv var ett bus kan ju ingen ha undgåt från första början. Men vad händer med Warvictims nu?? Dom är ju bra på riktigt!

Slobodan Burgher sa...

Braskit!

Anonym sa...

Åh så underbart, dessa män är genin!

Minns när jag köpte Skitliv #5 och #6 på Punkpartaj i Sandviken för något år sedan och läste på bussen hem. Utan omsvep erkänner jag mig lurad, jag skrattade gott åt den pubertala duon Challe & Fisen och dessas slaniga blaska.

Nästan lite synd att de inte finns på riktigt, för trots att dessa fiktiva personer var mähän var de betydligt mer produktiva mähän än alla puckon som är precis som dem i verkligheten.

Respekt Jocke och Sylen, respekt!

Anonym sa...

till: "Anonym"

Warvictim lever vidare. ett tag till. vi får se hur det blir med bandet. vi har pratat om att lägga ner, men av andra anledningar än det som har med Skitliv! att göra...

/Jocke, aka Chalalalala

Anonym sa...

Hur var det med turnén i somras då? Var det aldrig tänkt att åka? Toda, tysken som bokat turnén, träffade vi på Köpi i somras och han hade tydligen jobbat på rätt bra...
Subben/TINNER

Anonym sa...

Jag vet inte hur många gånger vi måste förklara och försvara detta. Tanken va att Skitliv! #10 skulle komma ut i somras och efter det så skulle vi ju inte va nått "hemligt" band nå mer. Vi var hur Jävla peppade som helst på den här turnén. Jag satt och brände ut låtlistor på cd-r skivor som jag skickade till alla inblandade. Och så typ tre veckor innan vi ska åka ner med tåget till Göteborg för att repa veckan innan turnén så får jag ett mail från "Challe" där han skriver att han inte kan/vill åka med. Vi blev lika tagen på sängen som alla andra! Jag och Per blev först hur jävla förbannade som helst, dels för det du tar upp, gentemot alla som styrt upp alla spelningar. Det va inte bara Toda som vi svek, utan Jakob, Stiv, Mirek, Casandra med fler. Det första jag och Per surrade om va att jag skulle sjunga istället, men jag va inte alls peppad på den idén. Då ringde vi och frågade Skell (Dödsdömd) för att se om inte han kunde följa med och skråla. Han fick tyvärr inte ledigt från jobbet så det sket sig. Vi bad Ced kolla om inte Simon (Anger Burning) kunde följa med som basist och så fick jag rätta mig med att sjunga. Bara så att vi skulle kunna ta oss ut. Simon kunde/ville inte haka på. Här började jag tappa energi och kände mig rätt besegrad. Det va bara en Jävla massa motgångar hela jävla tiden. Mitt upp i allt detta strul så går min morfar bort. Då dog allt för mig. Jag började fundera på att skita i allt just då. Zine, band, bolag. Per ringde och sa att han fått tag på Sonny (Massmord) och att han följde med om vi ville. Då hade det redan gått för långt, några av arrangörerna hade ställt in (efter att vi mailat och försökt förklarat) osv. Jag kände ingen som helst ork och så började jag ifrågasätta om det skulle bli så bra, sen så kvarstod ju faktum att det faktiskt är Challe som lagt sången på samtliga skivor. Det kändes inte rätt helt enkelt. Så vi sket i det. Jag har haft mailkontakt med samtliga som hjälpte oss att sätta upp denna turné, dom förstod Challes situation och beklagade, mer än så kunde dom ju inte göra. Vad jag vet så va det "no hard feelings".

Jag vet ju vilket jävla jobb och slit det är att bara sätt upp en spelning och jag skulle Aldrig försätta nån i en sån här sits bara för att jag tyckte att det va roligt! Jag/vi hoppas på att ta oss ut till sommaren och Toda, Stiv med fler har lovat att hjälpa till. Vi får se vad som händer.

Det är just denna fråga som jag fick sitta och försvar i 3/4 mail igår. Pissjobbigt!

Hoppas att detta va svar nog, det står även om detta i sista numret av Skitliv! #10, samt att jag kommer försöka få ut denna info på engelska under denna dag. Sho!

Anonym sa...

Helt jävla lysande. Men flytten av postboxen till Frösön avslöjade dig Sylen. Men jag tar av mig hatten och gratulerar till en lysande kupp! Respekt!!!!