måndag 29 december 2008

2008 enligt Slacker

Slacker bloggar, dj:ar, arrangerar klubbar och gigs och spelar själv. Det här var årets bästa liveupplevelser.

Lesbians On Ecstacy (CAN)
Slacker blev som alla andra en horny pony när Lesbians On Ecstasy kom till Queer Base 7 maj och gjorde Bodonis scen större än den någonsin varit. Kanske var det högsommarvädret den dagen, kanske var det att jag fick sitta bredvid charmiga Lex under middagen på Debaser, kanske var det att det kom 150 betalande till mitt och Loffas arr en vanlig onsdag (så att vi nästan gick runt), kanske var det att få se så många flator och andra glimra av lycka, kanske var det för att det bara var så svinabra sexigt framförd bass'n'queercore.
Bilder + video hittar du här.

Sunshine Rabbits
Cecilia Nordlund, Lotta Wenglén, Petra Lilja, Carolina Carlbom. Svårt att välja bästa live, det står mellan Möllevångsfestivalen 26 juli och på Panora 20 sep. Det förra för att det verkligen var en grande finale på Möllevångsfestivalens pop/rockscen och det senare för att Panora alltid är Panora och att det var skickligt hur tjejerna skalat ner låtarrangemangen, less IS more! Sedan är det ju inte fy skam att få ha varit med i årets bästa svenska musikvideo: The Color Of The Fur. Punkigare än så här blir inte pop.

Lotta Wenglén
med band Carolina Carlbom (The Pusjkins), Måns Wieslander (The Saints), Magnus Svenningson (The Cardigans) är en sällsynt lyckad kombination. Jag har hunnit se dem live ett antal gånger under 2008 och det blir bara mer och mer rårockigt för var gång! Smarrigast var på Debaser 18 juni med Small Flowers Crack Concrete och Katarina Nutall, men spelningen på Möllevångsfestivalen 25 juli var inte illa pinkad heller. Roligast var att haka på Lotta & Co under konsertresan till Berlin i oktober.
Bilder + video hittar du här.

Tiken Jah Fakoly (FR)
Fick jag på köpet under Berlinresan! En reggaegud som landar någonstans mellan Bob Marley och Manu Chao, jag har varit såld sedan jag tankade hem Coup de Gueule, med rootiga hits som Tonton d' America, Ca Va Faire Mal och L'Afrique Doit Du Fric. Jag gillar att göra ensamgrejer och att lunka några kvarter från vandrarhemmet Alcatraz och precis slinka in i Maschinenhaus på Kulturbrauerei Kesselhaus när bandet drog igång den 19 okt var magiskt.

Beyond Pink
På Bodoni 17 okt var första gången jag och vilda e såg dem live och jag kan bara säga att det är svinskönt att se coola brudar gå loss på scenen med schysst hardcore.

Årets bubblare:
The Thought Criminals (UK) (live på Rundgång 15 feb)
Christer Sjögren (med I Love Europe i Schlagerfestivalen)
Miranda Gjerstad (live på Bodoni 8 mars)
Kevin Blechdom/Barnwave (USA) (live på Warehouse9 29 mars)
Horns of Babylon (live 14 juni på Rust)

Årets jag-missade-konserten:
Revl9n (på Rust 15 mars)
Be Your Own Pet (USA) (på KB 6 april)
The Skatalites (JAM) (på Skankers Club i Köpenhamn 13 maj)
Dorlene Love (på Vinylbaren 2 maj)
The Aggrolites (USA) (på KB 18 sep)

Årets skitsamma:
Dolly Parton (på Stadion i Malmö 14 juni). När jag hörde hur bedrövligt ljudet hade varit var jag glad att jag avstått från att köpa biljetter.

Inga kommentarer: