söndag 7 december 2008

Arga autonoma smålänningar

Operation
Så länge du inte gör motstånd så stöder du systemet 1996-1999 (Halvfabrikat) cd

Det här är en sammanställning jag väntat länge på. Under några år i slutet av 1990-talet var Kalmars Operation den svenska anarkopunkscenens flaggskepp. Man gav ut ett par plattor, spelade en del live och var politiskt aktiva i den autonoma rörelsen. Fullt upp alltså.

Jag minns att det blev ett jäkla liv på bandet efter min recension i Close-Up Magazine (#21 1997) av deras debutplatta "Civil olydnad" (1996). Jag skrev att texten till titelspåret var stulen från den anarkistiska idé- och aktionsboken "Lila svarta". Operation blev skitsura. Kanske också för att jag skrev "Jag tycker det är kul med band som tar ställning, men Operations livsstilsanarkism har jag aningen svårt för. Det är alldeles för mycket snack om djurförsök och djurens rättigheter (...) Det verkar som om Operation nöjer sig med ett reformerat kapitalistisk samhälle så länge djuren slipper lida..." När jag sedan såg bandet live i Göteborg någåt år senare kom sångaren Emil fram till mig och röt i mitt ansikte "att de faan inte snott nåt från någon jävla bok" - och det skulle jag ha jävligt klart för mig. Den reaktionen roar mig än i dag.

Men jag gillade musiken på plattan. I en värld full av straight-edge-metal-band kändes råpunk-låtar som "När ni har fattat" och "Levande produkter" som en frisk fläkt. När sedan vinylalbumet "Frihet?" slog ner som en brandbomb året efter var det svårt att inte känna sympati för den svart-röda crustpunken. Soundet var en uppdaterad och spetsad version av No Security och Svart Snös klassiska mangel. Texterna handlade om stöd till EZLN, kamp mot rasism, sexism, fascism, multinationella företag och religioner. Och skreks ut eller mässades fram av sångarna Eja och Emil.

Jag tycker "Så länge du inte gör motstånd så stöder du systemet 1996-1999" utgör en viktig del i den svenska punkhistorien. Och framför allt de "Frihet?" är militant punk yppersta snitt, sista plattan "Destruktiv utveckling" (1999) är inte lika vass. Men jag tycker man slarvat lite med den här sammanställningen. Jag hade önskat en längre redogörelse om bandet och dess aktiviteter, inte bara texterna, i bookleten - för Operation var väl mer än ett band som käkade grönsaker?

Favoritlåtar: Militant kamp, När ni har fattat, Shell, profit utan gränser, EZLN, Idioter

Inga kommentarer: