tisdag 22 december 2009

Rapport Totalt Jävla Mörker: "... då Lady Gaga plötsligt vinglar förbi arselpackad"

Hallå där, hur var 2009 för Totalt Jävla Mörker?
- Det var höga berg och djupa dalar. Efter mycket jobb, slit och djävulskap fick vi äntligen ut vår fjärde fullängdare ”Söndra & Härska”. En skiva som krävde en oerhörd massa onödig tid och energi. Jag har nog aldrig varit med om jobbigare förhållningssätt tidigare. Men vi rodde skiten i land efter allt, klapp på axeln för det. Vi gjorde ett par bejublade festivalspelningar och på höstkanten var vi ute i två veckors tid och svinande runt i Sverige och Norge. Responsen har varit enorm, både på skivan och när vi varit ute och spelat, berättar Sylen (sång).

Roligaste/konstigaste anekdoten från årets som gått?
- Jag sitter och sippar på en pilsner i godan ro i ett ödsligt hörn på Storsjöyrans efterfest då Lady Gaga plötsligt vinglar förbi arselpackad. Hon leds av två vakter som håller henne uppe på benen då hon knappt kan gå själv. Två meter framför mig tappar hon balansen och faller pladask mitt framför mina fötter. Jag har en kamera i innerfickan så jag tänker för mig ”Ska jag ta ett kort kanske?”. Efter tre sekunders betänketid känner jag bara: Nä jag orkar inte. Och så fortsätter jag sippa ur flaskan och kollar på medas vakterna snabbt avlägsnar henne ifrån efterfesten för att undvika en massa skandaler. I Bergen, Norge, brände vi upp en bibel på scen, men det är en annan historia…

Vad händer 2010?
- Vi åker över till Finland i slutet av januari för att göra ett par datum. Vi ska kanske spela på Umeå Open i slutet av mars också. Sen så har det redan nu börjat rullat in förfrågningar från ett par festivaler. Vi hoppas på att kanske kunna skriva och spela in ett gäng nya låtar, fast i vårat tempo lär det nog aldrig hända. Man ska inte hoppas på för mycket får då blir man oftast bara besviken. Vi tar en dag i taget och så får man se vad framtiden har att erbjuda.

Till sist: Årets musikupplevelse - vad var det?
- Oj vilken svår fråga. Blir alltid lika nollställd så jag glömmer oftast en del guldkorn när jag ska försöka se tillbaka på året som gått och svara på årslistor och liknande frågor. Ossler ”Ett brus” (skiva), såg även ett par låtar live på yran, gåshud. Thåström ” Kort biografi med litet testamente” (låt), fruktansvärt bra låt som snurrat många varv på stereon. J:LO (live), improvisationsjazz duo från Norge. ”The Dirt” (bok), läste den först i år då jag aldrig varit nått stort Mötley Crue fan. ”PSTQ” (Sveriges bästa hip hop artist) är tillbaka i matchen igen. Spotify, jag var väldigt skeptisk till en början men insåg ganska snabbt är det är hur grymt som helst. Skivor man hört talas om men inte orkat kolla upp eller köpa kan man tjuvlyssna på, för att inte tala om alla gamla odödliga klassiker. Tyvärr så lyser alla råa punkband med sin frånvaro. Spotify har förgyllt många timmar på jobbet. Sist men inte minst så kan jag varmt rekommendera ”The Story of Anvil” och båda Mayhem-dokumentärerna för dem som inte redan sett dem. Årets förlust, Håkan Florå alias Onkel Kånkel. Vila i frid!

- För egen del så måste jag nog säga att spelningen på Trästocksfestivalen hör till en av de absoluta höjdpunkterna. Jag kommer ihåg att jag undrade hur fan arrangörerna var funtade då de valt att sätta oss som sista akt för hela festivalen. Jag trodde att det kanske skulle vara 4-500 personer i publiken, istället var det fullproppat av skrikande galningar framför scen. Dessutom gjorde en väldigt nervös Anders (han som jag ersatte) oss sällskap på scen på en låt. Samarbetet med Lennart Jähkel var en jävligt mäktig upplevelse också!

Inga kommentarer: