torsdag 22 oktober 2009

Poga dig lycklig till Puke

Puke
Back to the stoneage (A20) cd

Jag minns inte hur många gånger jag lyssnat på sjuan ”Back to the 30:s” genom alla år. Säkert tusentals. Jag kan inte minnas en enda fest hemma hos Gamen utan att vi pogade oss lyckliga till ”Svea rikes slavbok” , ”Tårthjärnor” och ”Cellen Ellen”. Puke skrev maffiga råpunklåtar som stack ut från mängden, tack vare en lysande melodikänsla, otroligt coola gitarrslingor och Jimpas skånska stämma. Singeln gavs ut, om jag minns rätt, 1986 på den egna etiketten Arne Möller Records.

Året efter gav Chickenbrain-Fredda ut debutalbumet ”Back to the stoneage”. Jag har för mig att jag då inte blev fullt så imponerad. Jag tyckte plattan saknade klockrena hits som singeln bjöd på. Under åren har jag dock ändrat uppfattning och i dag 2009 tycker jag det här albumet åldrats otroligt väl. Puke känns fortfarande fräscht och spännande. Och låtar som ”Blod”, ”Älskling kan du inte stanna” och ”Fem steg från döden” är just klockrena hits.

Den amerikanska etiketten A20 som sammanställt den här utgåvan har även tryckt in Pukes låtar från Really Fast och Vägra anpassning. Jag tycker det är lite synd att de inte gjorde som japanska MCR och deras Bristles-utgåva. Dunkat in allt Puke-material plus en dvd-live. Det hade smakat det. Men jag ska inte gnälla. Jag är fullt nöjd med att kunna sätta ”Svea rikes slavbok” på repeat och återigen poga mig lycklig.

Favoritlåtar: Svea rikes slavbok, Tårthjärnor, Käka gröt, Älskling du kan väl stanna

PS: Tack Ted!

1 kommentar:

Max T sa...

Ruskigt underskattad platta det där! Snurrar fortfarande då och då på min nyinköpta vinylspelare!
Blir väl till att införskaffa CDn oxå då!