söndag 25 oktober 2009

Jag fattar typ ingenting

Tom Karlsson
Pojknacke (Lystring) lp

Alltså, jag fattar ingenting.
Inte ett dugg.
Tom Karlsson är tidigare känd som sångare i det supertuffa punkbandet Hoist A Few. I dag har det blivit betydligt fler strängar på lyran: Tom är serietecknare, illustratör, nollbudgetfilmare, skribent, performanceartist och experimentmusiker. Under den första halvan av 2000-talet jobbade han med Det grymma svärdet-Pontus Lundqvist i "harsh noise- performance duon" Det här är straffet. "Pojknacke" är dock hans stora solodebut.
Och jag fattar ingenting.
Inte ett smack.
Jag lyssnar på skivan. På 33 varv. På 45. Jag spelar den baklänges.
Igenochigenochigen...
Det är rena grekiskan för mig.
Men jag gillar illustrationerna som lyfter det läckra fold out-omslaget. Och jag tycker det är så coolt att någon verkligen bryr sig och ger ut sådan här supersmal musik.
Du kanske undrar hur det låter.
Pressreleasen beskriver det allra bäst:

"Man kan kalla det som finns på skivan för musik, man kan kalla det för litterära texter med ackompanjemang, man kan kalla det text-ljud-komposition, ljudkonst eller helt enkelt beskriva det som en kille som sitter och snackar med löjliga röster över lågbudgetbetonat kassettindustrikomp."

Japp, så låter det.
Och jag fattar inte ett smack...
I hyllan står Hoist A Fews "No serious shit". Jag plockar ner den. 30 sekunder senare exploderar punkbomben "Six down, six to go".
Jag fattar. Och gillar!

Favoritlåt: ehhh... låt??? njaa... njää...

2 kommentarer:

Johan Malm sa...

Mannen som ligger bakom sveriges snyggaste serier. Misstänkte att det var samma snubbe som sjöng i Hoist a few. Bra att du påminde mig om han för jag ska köpa hans serie album, men glömmer alltid bort det.

Masken sa...

Hoist A Few var helt sjukt bra! Lyssnade på skivan för nån vecka sen och den är precis lika bra nu som då.