torsdag 22 oktober 2009

The Lowlifes missbrukarpunk imponerar


Jag har tre nya favoritband. Poor Old Slugs, The Radars och The Lowlifes. Sistnämnda knockade mig fullständigt. Jag mejlade tre korta frågor till bandet. Trummisen Jocke svarade.

Ni medverkar på Chaos in Sweden-plattan med den fantastiska låten "Skitsnack". En råpunkpärla i exempelvis Missbrukarnas anda. Kommentar.
- Tack som fan, kul att höra.

Är det den typen av "Really Fast-punk" ni är influerade av?
- Tja, vi spelar ju bara det vi själva vill lyssna på. Mest gammal UK82 och dylikt. Vi har ju (som kanske varenda band i hela världen) inte lagt in oss själva i nått fack utan spelar det vi tycker låter bra. Influenserna är nog alldeles för många för att skriva ner.

Jag har dålig koll på The Lowlifes. Vilka är ni?
-Vi startade upp nångång 2004 med en annan sättning, med några medlemsbyten hamnade vi där vi är nu. Det är vi (Ville-sång, Opoku-gitarr, Ronja-bas, Jocke-trummor) som spelar live och spelat in våra två demos. Vi är ganska så lata och dåliga på att spela in våra låtar, men vi håller just nu på med en fullängdare. Studion vi spelat in hälften av låtarna i har gått sönder men är på väg tillbaka. Så när allt är bra med studion kommer skivan. Vi håller för tillfället också på att repa in några helt nya låtar som kommer släppas som en vinylsjua.

5 kommentarer:

Paco sa...

Studion funkar igen!

Bra att The Lowlifes äntligen uppmärksammas lite!

Anders sa...

Inte bara jag som blev imponerad då alltså? Jag gillade deras låt på Chaos in Sweden-plattan som fasen. Men känner knappt till nåt om dom sen innan tyvärr. Så det här var intressant läsning.

Thomas sa...

Såg dom som förband till Bristless i Upsala på ungdommens hus och dom var faktiskt riktigt kass.
Det verkade som att dom inte hade lirat ihop så speciellt länge.
Dom låter kanske annorlunda på skiva (vet ej) men live var dom ingen höjdare.

Hippo sa...

Thomas, antingen ær du en crustmupp som inte vet hur riktig punk låter eller så ær du bara en mupp. Jag vet inte hur många gånger jag sett Lowlifes live men dom har varit Sveriges bæsta band varje gång.

Thomas sa...

Är nog i allmänhet bara en generell mupp skulle jag tro men det är ett rätt stort spann av punk som går ner. Orkar inte rabla upp allting för då skulle jag få sitta här ett tag.

Jag kanske hade otur i Uppsala men Lowlife gav inte skenet av att vara ett bra liveband, såg mer ut som att vara ett band som precis startat och bara repat ett 10-tal gånger.

Samtidigt så blev jag väldigt besviken på Mob47 då dom spelade på 44:an för inte så länge sen. Gitarren och sången hördes knappt, basen var för hög så det gick rundgång i skallen samt att dom spelade för snabbt så det inte var någon njutning. Däremot då dom spelade på Debaser och Punk Illegal för ca 3 år sen så rann en tår av lycka för dom var så JÄVLA bra.
Vad jag vill ha sagt är att Lowlife kanske är bra live men då jag såg dom så var dom allt annat än bra.
En taskig dag?