lördag 3 oktober 2009

Fantastisk punksamling

VA
Chaos in Sweden (Ian Rush/Roliga Firman) lp

Det här är den roligaste och bästa svenska samlingsplattan sedan Really Fast gav ut sin andra volym. Visst har det under åren kommit många bra kompilationer men ingen med samma glöd som denna. Martin Franzén (Vindicate This!) och Robert Lindelöw (Antipati) har gjort ett fenomenalt jobb med att sammanställa en skiva som dels säger att scenen 2009 verkar må väldigt bra men som också kommer leva vidare och vara en referens om såväl tio som tjugo år.

Jag gillar det mesta av ligistpunken som erbjuds på Chaos in Sweden. Naturligtvis blir jag inte besviken på rutinerade namn som: Gatans Lag, CDCP, Antipati, Unit Lost, Fistful, Royal Stakeout och The Clichés. Briljanta hela högen. Men det är ett par andra akter som imponerar mer, tre band jag av olika skäl inte hört så mycket innan. The Lowlifes har blivit fett hajpade på Pacos blogg. Nu fattar jag varför. Klockren huliganpunk. Ge mig mer. Finspångs Saturdays Heroes smakar så väl Boston som Londons sydöstra delar och får mig att skråla med i starka "A way of man". Och - så klart - Vindicate This! från Malmö. Fenomenal klassisk oi. Deras albumdebut lär det slå gnistor om.

Jag hoppas att Martin och Robban bara glömde lägga till vol 1, för visst måste det komma en volym till...

6 kommentarer:

Papa Franz sa...

Rejäla ryggdunkar även till Ville och Ronja (Lowlifes) för omslaget...

Anonym sa...

Men den mest fantastiska svenska punkskiva som släppt i år är Krig I Hudiks ep!!

Anonym sa...

anti-oi

Anders sa...

Idag fick man CD-version från Kjell Hell Records hem i brevlådan. Bra som fasen (säger jag innan jag ens hunnit lyssna igenom den helt ännu hehe)

Uven sa...

Grym platta! Finns att köpa på oiaintdeaddistro.com samt av alla banden som medverkar. Get it, ni blir inte besvikna!

Anonym sa...

Måste säga att jag inte tycker att den blev så bra som den borde ha blivit. Känns mest som en Brewed In Sweden IV. Ett fåtal band överraskade positivt, och ett par hajpade levererade inte alls.
3/5