onsdag 10 september 2008

Trallpunk med glöd

Stiltje
När råttgiftet tagit slut (Second Class Kids/ Swemerch/ Vafalls) cd

Jag recenserade under ganska många år kassetter (demos) i Close-Up Magazine. Oftast var det fantastiskt roligt. Jag upptäckte mängder av band som jag än i dag lyssnar på med stor glädje. Men det var inte alltid kul. Som när uppsvinget för svensk punk under 90-talet resulterade i att jag dränktes i inspelningar från konverterade hårdrockare som nu spelade trallpunk. Det var oftast klämkäckt som en gammal pilsnerfilm, insvept i en dammig palestinasjal och med en retorik som hämtad från en pamflett signerad ung vänster. Jag klarade av ett eller annat band som vågade tänja gränser. Men de flesta gav mig mest huvudvärk. Och än i dag har jag väldigt svårt för den här typen av punk.
Men det finns undantag. Det finns alltid undantag. Ett av dem heter Stiltje. De kommer från Småland och har spelat tillsammans hur länge som helst (de hette från början Böld och gav ut miniplattan "Cell 13") och brinner fortfarande för melodiös punkrock i Strebers anda. Och till skillnad från andra band i genren så har Stiltje en egg som är vass. Låtarna trallas inte fram, de rispas... Refrängerna riviga och gapiga, arga. Jag gillar "När råttgiftet tagit slut".

Favoritlåtar: Ge dom nu, En hårdare ton, Födda till frihet

Inga kommentarer: