tisdag 9 september 2008

Dom Intelligens Befriade

Den här kassetten... det här bandet... Om Dom Intelligens Befriade fäst de här 10 låtarna på vinyl istället för på ett kassettalbum så hade de varit odödliga i dag. Nu är de istället en av den svenska punkscenens bäst bevarade hemligheter. Och jag har länge tänkt att jag ska rippa min finfina kassett från 1985, men det har inte blivit av. Då är det tur att det finns andra bloggar med gott minne och utsökt musiksmak. Jag talar om So What-Leppe. Han har gjort en kulturhistorisk välgärning och lagt ut tejpen. Gå genast dit och tanka hem mästerverket.

Jag gjorde 1986 en intervju med Paul "Bojjan" Stenström som var drivkraften i Dom Intelligens Befriade. Han berättade att:
"D.I.B. bildades i och med att ett band som hette Svea rikes Hjältar splittrades. Varför? För mig är det ett sätt att få uttrycka mina tankar, känslor, drömmar och hat. Och sätta musik till det och helt enkelt spela. Jag skriver om sådant som jag ser med mina egna ögon och hör med mina öron. krig, fred, miljöförstöring, rasism och en del drömmar och tankar om framtiden. Jag har alltid beundrat vad Crass gör. Billy Bragg är jävligt duktig. Och självklart Hüsker Dü. Jag är tyvärr inte så hemma på svenska band, men Dödsknarkarna från Handen är helt otroliga."

Bojjan sa också att bandet för tillfället befann sig i en splittrad situation efter bråk och osämja. Men han hoppades kunna hitta nya medlemmar för att sparka igång Dom Intelligens Befriade. Så vitt jag vet lyckades han inte med det. Trist. Jag hade så gärna hört mer, mycket mer, av den här vassa och melodiösa punken.

8 kommentarer:

JARSEN sa...

hahaahha,,fan va kul att nån kommer ihåg oss,,kankse dags för reunion!!!
//jarsen,,,,trummis i DIB

Anonym sa...

hejsan skickar en hälsning från micke olofsson i bollnäs

So What ! sa...

Ja gör det Jarsen, =) jag har även lagt ut Undervattens Mopederna & The Rags med Mats "Flumm" från D.I.B. på gura i bägge banden, ligger på min blog..fan var ju kul detta med nostalgi trip.. http://leppe.blogspot.com/

Anonym sa...

Ja det var som fan...Gillar den tiden,kassetten och dom gig vi gjorde...Härliga minnen ! Saknar det som satan...!
/Paul.

JARSEN sa...

tjena Paul,,,ere OK om ja lägger ut lite DIB låtar på en myspacesida?
ja mailar dej inloggningsuppgifter sen,,isf!!
//jarsjäveln

Per sa...

Haha
Här var det ljusdalsfolk.

Då är det bäst man passar på att fråga efter Faktor 4a eller nåt liknande?

Jag har länge velat veta vilka band som kommer ifrån hembygden.
Dags för en hemsida om hälsingepunk kanske?

Finns ju en del hudikband man gärna skulle vilja veta mer om tex The Källare. Träffade basiste för åratal sedan, men jag har hört att han är död numera.

Anonym sa...

Tjena Jarsen !
Japp helt okej för mig !
Höres.../Paul.
stenstroms@yahoo.se

Anonym sa...

Kan påminna om att låten Little Boy är namnet på den första atombomben som föll över Hiroshima aktuella tankar i dessa tider....