fredag 12 september 2008

Sagan om Crücifix, Intensiv Terror och Riot...

Det är ingen hemlighet att jag gillar Norrköpingsbandet Crücifix. Jag gav ju för bövelen ut deras singel och dessutom några kassetter. Hur Crücifix blev Crücifix är kanske inte hemligt, men ganska okänt. Dessutom är låtarna som spelades in innan sättningen med Ricky, Lindström och Patte tämligen svåra att hitta. Nu sitter jag på ett gäng kassetter som ska rippas den dag jag har en massa tid över, vilket rimligen borde innebära när barnen (2 1/2 år och 2 månader) flyttat hemifrån. Men - det kanske finns någon därute som har oceaner av tid och som kanske vill rippa de här tejperna? Hör gärna av dig. Dealen? Du får behålla kassetterna om jag får mp3:orna brända. Ok?

I Profit Blaskan #6 från september 1987 skrev urmedlemen Ricky Balkert om Crücifix historia:
"För mycket länge sedan när jag i 7:an (1982) så träffade jag en glad snubbe som kallade sig Peta. Vi hade då en förening som hette Föreningen för meningsfull fritid. En dag när vi skulle träffas för att snacka om FMF:s framtid så kom bara några stycken. Det var ingen mening att ha ett möte, istället gick vi till ett hak som kallades Slottet - bebott av halvtokiga anarkister. Dom hade en replokal i källaren och vi började jamma där nere lite smått på några låtar Peta skrivit i sin ensamhet.

Jag tog trummorna, Peta guran och Pelle basen.Vi tyckte det lät skapligt, så vi blev ett band under namnet Commando. Vi hade vår första spelning fyra dagar senare på en fritidsgård. Den gick halvskapligt. Ett halvår senare splittrades vi.

Men jag hade fastnat för det här med musik. Så jag ringde några snubbar jag kände, Kjella P och Jocke K (kända från legendariska Peking SS). Jag höll mig fortfarande till trummorna. Kjella slet på guran och Jocke tog hand om basen och vrålandet. Vi blev Riot. Vi spelade in en kassett, men lirade aldrig live.

Jocke tröttnade, så det var bara Kjella och jag kvar. Men vi kämpade vidare. Vi fick tag i Max som tog hand om basen, jag tog micken och Peta som ville vara med igen tog trummorna. Vi gnodde på våra punklåtar och lyckades lura folk att låta oss spela på skolor och andra ställen ett par gånger. Vi fixade en demo och en timmeslång radiointervju.

Vi tröttnade på Max, så han blev petad. Ersättare blev Lindström, en heltokig moderat som jag hittade i min klass. Vi tog namnet Intensiv Terror och spelade ett tag, men så hoppade Peta av igen, tätt följd av Kjella. Där stod vi utan gitarrist och trummis. Men som en räddande ängel dök Patte upp. Han satte sig bakom trummorna, Lindström tog tag i guran och jag fick bas och sång. Vi sleta ihop namnet Crücifix och lirar fortfarande under det namnet."

Några klassiker med Ricky, Kjella, Peta, Max-sättningen. 84 kanske.
Boomp3.com
Boomp3.com
Boomp3.com
Boomp3.com

Inga kommentarer: