onsdag 24 september 2008

Snorleifs från Ängelholm - värda att minnas















En del band glömmer man aldrig. Snorleifs är ett sådant exempel.

Snorleifs gav ut en demo och medverkade på samlingskassetten Kloakmix som Rövsvett-Lökens Spunk gav ut för en sisådär 25 år sedan. Jag köpte den på en spelning i Grottan (Linköping). Minns inte vilka band som lirade den gången, men jag kommer ihåg att jag log förtjust när jag upptäckte att ett band som hette Snorleifs var med. Hemma nickade jag gillande åt Discharge-manglet i "Hiroshima" och "Fungerar systemet".

Tiden går. Snorleifs finns där i bakhuvudet. Mitt exemplar av Kloakmix byts bort mot något annat. Till slut minns jag bara namnet. Inte mer. Men så i fjol fick jag Kloakmix rippad av en god vän. Och Snorleifs gör entré på nytt.

Jag vill veta vilka de är och framför allt - finns det mer material. Jag slänger upp en efterlysning på Södra Promenaden. Läsekretsen är delad. Några minns Snorleifs från Ängelholm. Peter/KBD tror sig till och med ha kvar bandets kassett (RIPPA DEN!!!). Andra refererar till någon ointressant könsrock från Kalmar - var annars...

Ett år efter den ursprungliga posten hör Björn Berggren av sig. Han skrev: "Det var jag som trummade på denna inspelning, fanns två olika sättningar på Snorleifs. Jag var med på den senare. Den första sättningen var mer trallpunk. Vi var mer inne på Discharge o Crass stilen." Och jag tackar gud/satan för nätet. Äntligen kontakt.

Jag ber Björn berätta mer om det ljuvliga bandet från Ängelholm, som i morfars källare klottrat Discharge och Beväpna er. Björn återkommer. Det här är punkhistoria i det lilla formatet om ett band som gav ut en kassett, medverkade på en samling, gjorde ett gig och existerade under sex månader - men som ändå lyckades sätta några rejäla avtryck hos en del.

"Tyvärr finns det inga fler låtar, vi gjorde en inspelning på band som jag hade sparat men tyvärr har bandet blivit avmagnetiserat. (Har inget som helst kvar, inte ens de låtarna som fanns på Kloakmixen). Vi skrev väl en 20 låtar, som vi rev av på 15-20 minuter hehehe, på den tiden så skulle man ju spela så fort som möjligt, men fan så skoj var det. Vi var väl rätt mycket influerade av Discharge och Crass. Personligen var jag väldigt förtjust i Chaos UK, gillade oljudet o speeden (hänger fortfarande kvar)."

"Vi gjorde tyvärr bara en spelning! Det var på Unga Örnar i Helsingborg tillsammans med Existenz, Bristles, Moderat Likvidation, Noncens med flera. Kom ihåg att vi var första band ut, och att jag fick låna trummor av Noncens, var livrädd för att jag skulle ha sönder dem. Hade en viss förmåga att slå rätt hårt på trummor o cymbaler, trumpinneförsäljarna tjänade stora pengar på mig. Kommer ihåg att det var ett jävla röj, sen blev det bråk hehehe."

"Vi repade hos basistens morfar, i hans källare. Det var perfekt för han var nästan döv, och vi kunde spela när vi ville (förutom när han hade damer på besök! Då kom han ner och sa att vi fick lugna oss för kaffekopparna skakade ut allt kaffe.) Det var ett litet jävla rum som vi tryckte in oss i, jag satt i mitten med trummorna och hade en stor jävla basförstärkare på ena sidan och en gitarrförstärkare på andra sidan. Och de spelade inte på lagom volym. Det var därför jag spela så jävla hårt (tror jag)."

"Vi spelade väl ett halvår tillsammans sen tog det slut, allas musiksmak började spreta åt alla håll."

"Vilka som var med? Nicklas Bernstrup (Gitarr): bor i Malmö vet jag, vad han gör vet jag inte. Han jobbade på Folkets bio ett tag vet jag. Jimmy Hinterlach (Bas). jobbade på någon mekaniskverkstad i Ängelholm, men vad han gör nu vet jag inte. Mange Nilsson (Sång): var någon slags byggboss på Peab innan har jag för mig. Nu vet jag inte. Calle Mellin (Sång): jobbar på Psyket här i Ängelholm, ser han ibland. Björn Berggren (Trummor): Är arbetslös datagubbe. Jobbat med det mesta allt i från lärare till städare."

Lyssna:
Boomp3.com
Boomp3.com
Eller ladda hem:
Snorleifs

3 kommentarer:

Slobodan Burgher sa...

Wow! Vilket genombrott. Sant har skulle Kawakami/Disclose och hans eftertradare gilla...

calle sa...

Det är jag som sitter till vänster på bilden(calle) sjöng o vrålade!!
Vi behövde 2 sångare...Kommer delvis i håg konserten i HBG,minnet är en aning grumlat,vi var väl rätt så dragna.det var visst lite nervöst.I den första sättningen av bandet spelade Ola Wiman o Mikael Långberg.Det gänget vann popbandstävlingen i Ängelholm i början av 80 talet.Bandet var ju superkänt i Ängelholm,det fanns inte en ända buss i lokaltrafiken som saknade SNORLEIFS logon!!!Calle

r.z. sa...

Lägg upp detta igen, tack. :)