fredag 20 november 2015

Staffan "Ett lysande bra år vad det gäller punk och hardcore"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Staffan X, från bland annat Law And Order, hur tyckte du punkåret 2015 var?
- Alldeles utmärkt. Kanske har denna bild förstärkts av att jag skalat bort allt vad meningslösa käbblerier och rent tramsande på internet-forum heter. Helvete vad skönt det varit. En rolig grej i år har varit Nere På Noll-podcasten. 

Vilka skivor var bäst?
- Även om min favoritplatta 2015 var en metalpryl så tycker jag det varit ett lysande bra år även vad det gäller punk och hardcore. Atlas Losing Grip står ut på LP-fronten, tillsammans med Red Death. I Europa har England briljerat, med tongivande fullängdare från Obstruct, Blind Authority, xRepentancex, Violent Reaction med flera från dagens scen, men även Extreme Noise Terror-plattan tycker jag var kalas. Vet inte hur jag lyckades glömma bort en del av dessa när jag styrde min topp 20-lista till Close-Up. En skiva som hade kommit med på listan om den inte landat efter deadline är De Lyckliga Kompisarnas. Halva den plattan är rent fantastisk.

Vilka gig var roligast?
- Om vi ska se till helheten (dvs band och publikrespons i kombination) så blir det i Sverige tveklöst Alive & Well-festivalen i Eskilstuna, framför allt då The Rival Mobs set. Annars Negative Approach i Stockholm. Utomlands var Mindset i London, Warcry i Köpenhamn och Earth Crisis i Kent höjdpunkter, men ska jag välja ett enskilt set som står ut så blir det G.L.O.S.S. i en livsfarlig källare i Washington, DC i september. De körde ”I will be heard” av Hatebreed som intro genom PA:t och sen fullkomligen körde de över den proppfylda lokalen. Deras demo är svinbra men de nya låtarna de lirade i DC var helt jävla överväldigande. Total hardcorekross.

Vad var sämst?
- Jag har av hälsoskäl fått hålla igen en hel del och ställde till exempel in en planerad resa till Damaged City Fest i DC i april, vilket innebar att jag exempelvis missade Government Warning. Det är det enda jag kan komma på som varit sämst, eller i alla fall det enda som behöver nämnas.

Vad ser du fram emot 2016?
- Om jag tillfrisknar helt ska jag förhoppningsvis turnera som en jävla tok. Jag hoppas att Björn/Alive & Well har något fint på gång till våren. Mindsets europeiska adjögig lär bli galna. Skivmässigt hoppas jag att Protester gör en LP. Hade det inte varit så vidrigt dyrt hade jag sett fram emot Battle Ruins i Stockholm.

Inga kommentarer: