onsdag 18 november 2015

Marching On - årets bästa fanzine


Jag brukar säga att när jag läst ett bra fanzine så ska känslan efteråt vara att jag också vill göra en tidning. Det har jag känt tre gånger under sommaren/hösten och vid samtliga tillfällen är det Marching On som peppat mig. En ypperlig blaska dedikerad till punk och oi. Jag skickade några frågor till Tommy som gör zinet för att bland annat fråga varför han gör en papperstidning?
- Helt enkelt för att jag saknar det. Även om nätet är bra på många sätt är det fortfarande något särskilt med att läsa en fysisk tidning istället för att surfa runt på. Sen var jag rätt sugen på att göra något för scenen och jag har jobbat på tryckeri tidigare så programmen kunde jag redan.

Hur vill du beskriva Marching On?
- Kort och gott ett punkzine. Sen blir det ju automatiskt sånt jag vill läsa om själv. Men tror bredden kommer bli ännu bättre nu när vi blivit fler som skriver.

Vad har du fått för reaktioner på fanzinet?
- I princip bara positiva (utom några rövhattar som alltid hittar saker att klaga på men gärna gör det bakom ryggen). Det verkar inte bara vara jag som saknat pappersformatet. Första numret sålde i princip slut på ett dygn. Till andra numret ökade utgåvan från 100 till 150 och det tog också slut på några dagar. Samma sak med nr tre, så det tar jag som ett gott betyg.

Vilka är planerna för framtiden?
- Nästa nummer blir en PSK-special som bara kommer gå att få tag i på festivalen och som ska delas ut gratis. Intervjuer med alla medverkande band + annat festivalrelaterat kul i en utgåva på cirka 800 exemplar. Det är jag extremt peppad för. Annars kommer det nog rulla på i samma stil, kanske i lite långsammare utgivningstakt eftersom min pappaledighet slutar i januari och jag måste tillbaka till ekorrhjulet.

Vad har du själv för favoritzines?
- Alla mina favoriter har ju lagt ner. Men Non Serviam, Streetmusic FC och Terrorpop är nog favoriterna. Är annars väldigt sugen på det nya Malmöbaserade zinet ”Keyböard warriör” som släpps i dagarna.

Hur tycker du punkåret 2015 var?
- Det har varit bra, mycket bra spelningar och väldigt mycket bra släpp. Tyvärr har ju många gamla hjältar strukit med på senaste tiden så det har ju inte bara varit positivt.

Vilka skivor var bäst?
Sabotage – Faderskap i Gråzonen
Psykbryt – Folk som klagar på folk som klagar
Rixe – Coups Et Blessures
Urban Savage – 4 song EP
B Squadron – Saturday's soldiers
Adam Nilsson & Insatsstyrkan – Systemet är problemet
Jag kan fortsätta hur länge som helst, har kommit sjukt mycket bra i år..

Vilka gig var roligast?
- PSK är alltid roligast. Bra bokningar, bra stämning, extremt proffsigt arrangerat. Rixe & Urban Savage i Malmö var också väldigt, väldigt bra.

 Vad var sämst?

- Generellt har det varit ett väldigt bra år. Dödsfallen är ju kass. Även alla jävla internetmuppar som sitter hemma och gnäller. Att både Last Crusade och B Squadron redan lagt instrumenten på hyllan är väldigt trist det med, det grämer mig att jag missade de förstnämnda i Norrköping.

Inga kommentarer: