tisdag 17 november 2015

Peter "Det är häftigt att punken är så stor som den är 35 år efter att den dödförklarades"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Peter Kagerland, bland annat författare, hur tycker du punkåret 2015 var?
- Punkåret 2015 har för mig, precis som många föregående år, handlat mycket om gammal punk. Jag lägger ganska mycket fritid på att på olika sätt dokumentera framförallt den första punkvågen. Jag gör det i mina böcker, i skivbolaget Slyngel Rekords och i arbetet med hemsidan Punk Östergötland. Då och då får jag andra uppdrag, som att hålla föreläsningar och vara inblandad i samlingsplattan ”Vägra raggarna benzin vol 3 & 4”. Den tidiga punken ligger mig oerhört varmt om hjärtat och jag vill hemskt gärna göra vad jag kan för att säkra även de mindre kända banden en plats i historien. Jag försöker dock hänga med någorlunda i den punk som görs idag. Det är inte lätt, det finns ju så mycket, men ett oerhört bra sätt är att köpa samlingarna ”Turist i tillvaron”. Det gör jag förstås. Självklart lyssnar jag även på utländsk punk men här tar jag chansen att puffa för den svenska punken.

Vilka skivor var bäst?
- Bäddat För Trubbel har jag gillat sedan jag hörde dem första gången och årets platta ”Två sjundedelar av ett liv” gjorde mig absolut inte besviken. Tvärtom. Men att upptäcka nya band är förstås det roligaste. Där måste Matriarkatet (som jag självklart hörde först på en ”Turist i tillvaron”-platta) nämnas. Deras album ”Antiklimax” må ha punkvärldens kanske mest missvisande titel för det är en härligt kompromisslös platta med kaxiga texter framförd av unga tjejer som verkligen vill säga någonting. Peking Punk, som ursprungligen satte ihop bandet för att förgylla releasefesten för boken ”Punk i Peking” som två av bandmedlemmarna skrev, växte och det blev både fler spelningar och en alldeles utmärkt vinyl-EP vid namn ”Lång ner i avgrunden”. Och med Peking menas här förstås inte den kinesiska staden utan Norrköping.
Men vem vore jag om jag inte skulle tjata om det gamla gardet. Både The Leather Nun och Commando M Pigg gjorde väldigt bra comeback-plattor under året och Farsta med Grisen-Hasse och Ebba-Gurra släppte fina EP:n ”Kung av mörker”. Alonzos ”Hur du blir en man” var också en trevlig platta, om än inte lika punkig som föregångaren. Fast bäst av allt är förstås Attentats ”Gais är allt!” där de samlat ihop de elva låtar om de grönsvarta hjältarna som de spelat in genom åren. Bättre blir det inte!

Vilka gig var roligast?
- Att äntligen få se Bäddat För Trubbel live var en upplevelse som hette duga. Det skedde på Palatset i Linköping i september. Fantastsikt band! The Baboon Show var också ett härligt gäng att se live. Sådan intensitet och total utlevelse ser i alla fall jag sällan. Om Thåström får räknas in så var de spelningar jag såg i år, Norrköping i mars och Hasslöfestivalen i juli, underbara tillställningar. Han vet vad jag vill ha!
- Självklart kunde jag inte låta bli att bege mig till Bråvalla för att se KSMB. Visst hade jag hellre sett dem inomhus på någon trevlig klubb. På ett stort fält tillsammans med 20 000-30 0000 i publiken blir det liksom inte så punkigt, men det var riktigt skojigt ändå. Låtarna finns ju där och alla runtomkring mig kunde alla texterna.
- Bättre sent än aldrig heter det ju och det stämmer in på de fyra band jag äntligen fick se live på releasefesten för nämnda ”Vägra raggarna benzin vol 3 & 4”. På Snövit i Stockholm spelade Terror 77, Skäms, Reklamation och Von Gam och det var bara så underbart att se.

Vad var sämst?
- Finns det verkligen något dåligt med punken? Det vägrar jag tro.

Vad ser du fram emot 2016?
- Det är häftigt att punken är så stor som den är trettiofem år efter att den dödförklarades av så många. Så jag hoppas på ett gäng fina plattor även nästa år, både av gamla godingar och nya hungriga band.  

Inga kommentarer: