söndag 22 november 2015

Per "Tyrolenpunken är den coolaste festival jag varit på"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Per Eriksson, jobbar bland annat en punkdokumentär, hur tyckte du punkåret 2015 var?
- För mig personligen var det ett skitår som varit ganska tungt. Arrade inte lika många konserter som året innan, filmade inte lika frenetiskt och gick kanske inte på allt. Kanske på grund av mitt sinnesläge och livssituation var det inte för mig ett bra punkår generellt sett. Och i sanning så var det få gig och skivor som lockade.
- Det fanns dock ljusglimtar. Fuck Frankie och Topper levererade och var värda att se. I filmens spår har jag följt dem lite extra. Men jag hade nog gjort så ändå. Från västkusten levererade Troublemakers, City Saints, Smash It Up och Headons.  En minnesvärd händelse var inspelningen av Toppers video ”Get In The Line” när den ljumma vårvintern plötsligt blev svinkall på filmdagen. Utomhus i kortärmat, dedikation kallas det. Årets punkhöjdpunkt var Tyrolenpunken, den coolaste festivalen jag varit på, osannolik line up. Där var Midnight Stalkers överraskande bra och hade steppat up ett snäpp, liksom som att Topper, Headons, Troublemakers, Fuck Frankie, Electric Eel Show (Jap) var grymma. The Liptones på PSK var ett stort ögonblick, liksom att få se Bishops Green (Can). Och givetvis att se Wattie återigen på scen med The Exploited, efter förra årets hjärtproblem. Och den punkiga sporten Roller Derby är både punk och kul att titta på. En annan grej som var rolig var att mina vänner i Burmas band Rebel Riot kunde fira både internationell pressuppmärksamhet (omöjligt för bara några år sedan) för sin kamp mot eländet och att valet i Burma vanns av de goda krafterna. Men det är en lång väg för dem att vandra mot en stabil demokrati.

Vilka skivor var bäst?
- Topper - Get in The Line, Smash It Up - Westcoast Democrazy, Saturdays Heroes låt Give me My life back (publicerad tidigare men som nu fanns med på det nya albumet)
Måste nämna Fuck Frankies video Trashcan som utmärkt. Sen kan jag ha glömt något viktigt? Troligtvis har jag det. (Troublemakers, Gråsuggorna och Skandalites nya har jag inte hört vid när jag plitade ner detta, Säkert bra det med.)

Vilka gig var roligast?
- Förutom de nämda gigen på Tyrolenpunk och PSK så var det ett hysteriskt gig med Fuck Frankie på Northons (som det hette sist jag var där, byter namn ofta)
Samt gig med Proggbanden Nej och Kungens män. Punkiga på ett tungt proggsätt.

Vad var sämst?
- Förutom all galenskap med ökad främlingfientlighet, terror och galenskap och vissa punkpolisers ständiga småsinta lilla sekteristiska söndrande så...
1 Att Ligisterna somnade in. Sveriges bästa liveband får vi nog inte se mer. IOF inget officiell break up, men att de skall få till det känns långt borta. Tack för allt!
2 Nostalgivågen av meningslösa återföreningar. Hypen kring banden från då känns beklämmande. Ingen disrespekt för det som var då. Men nu är nu, ni blev inte yngre. Heder åt de som gick vidare och är vitala i sina nya band.
3 Att publiken fortfarande sviker många gig. Segt att för många arrangörer att få tillräckligt med folk. Jag hade fortfarande bra tillströmning på mina arrade gig, men vågade inte chansa satsa på vissa intressanta upplägg.
4 Att vissa egon lever på att söndra band och scenen och töntars barnsliga skitsnack.

Vad ser du fram emot 2016?
- 1 Att jag får färdigt min punkfilm, Jävla skitliv!
2 Att Stockholms punkscen får det erkännandet utanför tullarna och i världen som den förtjänar. I alla fall banden och vissa konsertarrangörer som sliter i motvind. Om den nu inte imploderar av egoskäl.
3 Att publiken hittar till giggen. Antal gig minskade något 2015, men det var nog bara bra, för 2013-2014 var hysteriska år.

Inga kommentarer: