söndag 15 november 2015

Canan "Punkscenen blomstrar som aldrig förr"


Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Canan Rosén, från bland annat pausade  Tiger Bell, hur tycker du punkåret 2015 var?
- Alltså för mig som har kvinnor inom punk och rock som något slags specialintresse så verkar ju 2015 bli något slags rekordår i nya bra band jag har upptäckt. Där har jag faktiskt sociala medier och Spotify att tacka för mycket. Det här med att 90-talsaktiga, punkiga grungeband är på framgång igen får mig att gå i spinn. Svårt att inte älska band som Bully, Dilly Dalle, Speedy Ortiz och Potty Mouth. Här i Sverige blomstrar ju punkscenen som aldrig förr. Band som Snake, Arre! Arre!, Matriarkatet, Solanas Cunts, Dolores Haze, Pale Honey, Könsförrädare, Night Terror, Besserbitch, Axe Rash för att nämna några band som bara kliver på och äger! Sedan har ju både L7 och Veruca Salt gjort comeback.
- I somras var jag på ett av Popkollos läget och höll i en workshop. Framtiden är säkrad vill jag bara säga.
- Jag Vill också tipsa om svenska grrrlcollection.com som är ena hejare på att bevaka och tipsa om ny musik. Man kan ju fortsätta forever men 2015 har verkligen bjudit på mycket feta överraskningar!

Vilka skivor var bäst?
- Veruca Salt - Ghost Notes samt Brody Dalle - Diploid Love är gamla favoriter som har släppt nytt göttigt i år. Nya favoriter får bli Bully - Feels like och Marmozets album som har en Becca som frontfigur som är to die for (den kanske kom sent 2014 men är värd att nämnas här ändå). Min favorittrio Decibelles från Frankrike har släppt en ny EP som återigen bevisar vilka grymma musiker och låtskrivare de är. I Sverige är Pale Honey, Dolores Haze och Arre! Arre!s debutalbum knäckande bra. Könsförrädares album nummer två är också oerhört grejt!

Vilka gig var roligast?
- Jag hann spela några riktigt grymma spelningar med mitt band Tiger Bell innan sommaren tog slut,  typ Groezrock i Belgien och en festival i juli Bordeuax i 38 graders värme. En punkvecka i Spanien också!
- Jag har numer två nya band varav det ena, Twin Pigs, hade premiärgig förra helgen på Gula Villan tillsammans med Knaegt, Svart Städhjälp, Medea och Axe Rash. Det var en drömstart för ett nytt band med typ fullt i publiken, pepp och stagedives. Vi spelade 11 minuter och  jag fick grym mersmak.
- Jag har inte gått på jättemånga gig i år men The Subways där i Bordeaux var grymma. Comeback Kid och Psycho 44 på Groezrock var bra. Axe Rash, Systraskap och Dolores Haze här hemma i Sverige.

Vad var sämst?
- Att Tiger Bell har tagit paus. Inte så mycket annat faktiskt.

Vad ser du fram emot 2016?
- Att göra mer musik med nya banden, spela in och även spela mer live igen. Twin Pigs, det ena bandet, är liksom punkig rock med rätt gapig sång. Det är jag på gitarr/sång, Klara på synthbas/sång (ex Besserbitch o Grizzly Twister), Erik på sång (ex Inkvisitionen) och Andreas på trummor (ex Gamla Pengar, Alarma Man). Det andra bandet är lite mer hemligt än så länge. Men det går väldigt fort. Förhoppningsvis upphör också pausen med Tiger Bell.
- Jag ser fram emot ny musik med bland annat norrbaggarna Blood Command, Heavy Tiger och Besserbitch.
- Sist men inte minst hoppas jag att alla grymma musiker som är kvinnor fortsätter kliva upp och fram på scenen. Blir grymt peppad av denna riktning som sker nu!

Foto: Staffan Fagerberg

Inga kommentarer: