söndag 3 januari 2010

Snorleifs från Ängelholm - värda att minnas #2: "Snorleifs hade 8 låtar som spelades på 5 minuter"


Hösten 2008 postade jag det här inlägget om råpunkbandet Snorleifs. För någon dag sedan fick jag e-post från bandets gamla basist Jimmy Hinterlasch. Han skrev bland annat:
"Jag läste Björns kommentarer, som nästan stämmer. Det var för övrigt han som fick bandet att upplösas, då han hela tiden slog sönder trumskinnen på lånade trummor. Jag har sammanställt en liten berättelse om bandet och den är garanterat sann."


1981
Punkbandet bildas på Ewalds Cafè i Ängelholm. Ewalds var ett fristående litet tvåvånings funkishus som låg på gymnasieskolans innergård. Ängelholms musikforum drev huset som en egen liten kommuniststat. Magnus.N och Micke.L lirar lite punklåtar en kväll på Ewalds ovanvåning. Micke på trummor och Magnus på gitarr. Influenserna är Ramones, Sex Pistols och Clash. Utanför står två andra punkare och lyssnar - Jimmy.H och Ola.W, som går på samma skola som Mange och Micke. Mellan låtarna försöker Jimmy och Ola sparka in dörren för att påkalla sin uppmärksamhet för att få komma in. Till slut öppnas dörren och bandet är ett faktum. Medlemmarna i bandet är 14år utom Jimmy som är 15. Alla går på samma skola (Nyhemsskolan) Bandnamnet är givet en dag då en lärare (Skalman) kallar Ola och Micke för flegmatiska(slö, sävlig) Bandet tar namnet Flegma.

När bandet fått ihop några låtar anmäler man sej till den lokala popbandtävlingen. Låtar som Arne, Ku klux klan och Nazist är de som Flegma kommer att vinna med. Tävlingsreglerna bygger på att flest antalet röster vinner 1 200kr minus skatt. Flegma raggar ihop flest folk så dom vinner mot några väletablerade Ängelholmsband.

En samlingskonsert på Blå Vinkeln i Bjuv blir det riktiga starten på bandets spelningar. Trots en aspackad sångare som stänger av sin mikrofon hela tiden blir spelningen lyckad. Flegma blir också inbjudna att spela på Fritidsgården i Billesholm. Men när publiken kommer dragandes med stolar som dom placerar framför scenen pluggar Flegma ur instrumenten och drar. Vem fan vill spela framför ett gäng sittande Billesholmare? Hellre pogad på än buad åt!

Replokalen ligger nu i Jimmys morfars källare på Nypongatan 4. Där täcks väggarna med skumgummi och äggkartonger. Spånskivor för fönstren och heltäckningsmatta på golvet. Högtalarna byggs på Nyhemsskolans träslöjdstimmar till förtret för läraren som får beställa hem spånskivor varje vecka. Micke som är en hejare med lödkolven lyckas koppla ihop de 6 stycken postorderbeställda 13" bashögtalarna.

Efter en del kontroverser splittras bandet, Micke och Ola hoppar av och tre nya bandmedlemmar träder in. Originalmedlemmarna Mangnus.N och Jimmy.H draftar Calle.M och Niklas.B och Björn.B. Det nya bandet döper sej till Snorleifs. Mangnus.N - Sång. Calle.M - Sång Niklas.B - Gitarr, sång, Jimmy.H - Bas, sång. Björn.B - Trummor.

Låtskrivaren Magnus får nya influenser när punkband som Discharge visar sej. Dom gamla låtarna får läggas om till råpunk då den nye trummisen bara kan en enda takt... entakt. Detta innebär att tempot i låtarna är snabbare och råare. Med fyra pågar vid mickarna blir det rena allsången i refrängerna.

"Anekdot" Vid sin sista samlingskonsert på Folkets Hus i Helsingborg blir basisten Jimmy fyllepogad av den gamle legendariske Landskronapunkaren "Svegis". Sista två låtarna får spelas med basens mikrofonpaket söndertrampat ute bland publiken. "Detta var tamejfan det snabbaste jag hört!" enligt "Svegis" efter konserten. Snorleifs hade 8 låtar som spelades på 5 minuter. När dom tillresta fansen kom in efter sin rökpaus frågade dom ett hypertranspirerande Snorleifs när dom skulle börja spela?

På våren -84 blir Snorleifs inbjudna att spela på gymnasieskolans Jarl Kulle scen. Innan spelningen som är en samlingskonsert samlas bandet för att festa lite. När bandet kommer till spelningen inser man att ingen är kapabel att spela. Man bestämmer sej för att fullfölja aspackade och spela låten "Sadla mina hästar å knulla mina kor" tills man blir avslängd från scenen. Turligt nog bangar man ur strax innan framträdandet.

1984
Snorleifs rinner ut i sanden när repandet omöjligörs då trumskinn aldrig lagas och bandmedlemmarna upptäcker det motsatta könet.

1995
Det dimper det ner ett kasettband i Jimmys brevlåda. "Tjena! Jag har mixat ihop några gamla låtar". Magnus har då spelat in alla instrument via en 8-kanalsmixer hemma på kammaren. "Alla låtarna är instrumentala men vi kan väl samla ihop alla gamla bandmedlemmarna och supa till och spela in sången. Sen kanske kränga ut en skiva.Jag hör av mej nästa vecka!", skriver han.

2008
Det har nu gått 13år sen jag fick kasetten... vi väntar fortfarande Mange!!!

Låtar på skivan:
Arne Egoist Fungerar Systemet Hiroshima Hiroshima i Knuts källare Jag e Ingenting Jag vill ha det bra Ku Klux Klan Kungsången Nazist Svenska Armen ? ? ?

Turist i tillvaron bockar och bugar för historielektionen och hoppas verkligen att ni får möjlighet att lägga sången på låtarna.

3 kommentarer:

Forkboy sa...

Nu ljuger du Jimmy! ;) Cymbalställ o trumpinnar knäckte jag på löpande band, men trumskinn hade jag aldrig sönder. Det va någon annan bov som aldrig gav sig till känna :) O jag köpte ju faktiskt trummorna (blev tvungen för vi hade spikat fast dem i golvet för dem hoppade som en kängru! Så skyll inte bara på mig för vi slutade din buse!!! :)

Anonym sa...

Är det samma Snorlefs jag tänker på? Jag saknar info om dom goa låtarna tex ers pungliga höghet, ska vi böga, homonatt, svettiga nina, tjo va det va livat osv

Mikael Sörling sa...

Det är inte samma Snorleifs.