torsdag 7 januari 2010

Vänsternäven har slagit till

Vänsternäven
S/t (Svindel) cd

Jag gillar när det dyker upp skivor med för mig okända band. Det betyder att det finns massor med coola grupper därute som jag fortfarande inte känner till. Vänsternäven från Skaraborg (västgötar) är ett sådant exempel. För en vecka sedan kände jag inte till deras existens, de senaste dagarna har jag med behållning lyssnat på deras självbetitlade debutalbum.

Jag tycker Vänsternäven i låtar som "Hatfestivalen", "Skaraborg" och "Nazzejävel" är riktigt bra, låter lite som en mix av Barbaras Grannar och Rolands Gosskör. Dessutom gör de schyssta tolkningar av hits signerade Körsbärsfettera och Johnny Cash. Men 19 låtar blir i längden lite för mastigt och dialektpunken tenderar ibland att tippa över till rena buskisen. Det är synd, för med en tuff producent i studion som rabblat "kill your darlings" till de elva(!?!) snubbarna i bandet hade nog kraften i Vänsternäven räckt året ut, eller åtminstone till september.

Favoritlåtar: Hatfestivalen, Skaraborg, Nazzejävel

1 kommentar:

Andersson sa...

men vad ska man tycka om låten jehovas? man blir ju lätt blixtföeälskad i sån här enminutspunk på dialekt och rim men jag kan inte låta bli att bli lite konfunderad över ex det inslaget...