onsdag 13 januari 2010

Glidslem - årets hajp?

Glidslem
S/t cdr

Det vara bara för en dryg månad sedan jag snubblade över Glidslemnätet och blev förtjust i det jag hörde. Nu har gitarristen Ronja skickat bandet debutdemo från i höstas och jag har ägnat den en hel del tid. Och nog finns det fog för orden jag skrev sist om sensationell 77-punk. För Glidslem från Helsingborg är fulltankade på Grisen Skriker och Mögel, och som fritidsysselsättning surfar de garanterat efter obskyra punkpärlor från tidernas begynnelse. Glidslem inspireras och omvandlar influenserna till energiladdad poppunk som kläs i sönderrivna t-shirts med dussintals säkerhetsnålar i. Låtar som "Punk eller posör", "Carola" och "Moderattjat" är lysande och allra bäst är Linneas nonchalanta sång - så jävla cool.
Men, det märks också att Glidslem är ett ganska nytt band. De övriga låtarna håller inte alls samma klass och ibland låter det lite för mycket fritidsgård om materialet.
Jag är dock ganska övertygad om att Glidslem kommer att växa rejält med fler spelningar och inspelningar. Jag vill sannerligen höra fler punkstänkare av samma klass som "Punk eller posör" i framtiden.

Favoritlåtar: Punk eller posör, Carola, Moderattjat

1 kommentar:

Anonym sa...

Du absolut måste se Glidslem live! Energin fullkomligt sprakar!!! Möjlighet finns den 27/1 på The Tivoli, Helsingborg!