måndag 22 juni 2009

Pimpat "Punksvin!" årets låt

Snutjävel
Punksvin! (Räka/Heptown/Buzzbox) cds

Snutjävel gav för några månader sedan ut vinylsjuan "Ett liv i panik", där man bland annat passade på att tolka och försvenska Teddybears gamla örhänge "Punkrocker". Snutjävel döpte om den till "Punksvin!!!" och det var en kaxig version som jag gillade skarpt.
Nu har Snutjävel pimpat den och givit ut den som cd-singel. Jag fick den i dag och har lyssnat 27 gånger på den (jag har räknat). Och den piskar den första tolkningen så att det dånar om det.
Snutjävel har skrivit om texten, lånat in Patrik Arve (Teddybears) & Micke Blomqvist (Asta Kask) på sång och Henke Bromander (Liptones) på orgel - men det är inte det som gör grejen. Utan det är två andra snubbars förtjänst. Emil Eklund (Base Studio) har fixat till ett riktigt, i sammanhanget, fett och rått ljud som verkligen ger Snutjävel en extra skjuts. Men det är framför allt Chips K (Sator) som är den stora stjärnan. Hans gnisslande gitarrmangel, nästan osslerskt skulle jag vilja säga, lyfter "Punksvin!" till oanade höjder.
Falköpings snyggaste hardcorepunkarna har här fått till en låt som kommer att räcka länge. Jävligt länge. Tacka Emil och Chips för det.
Nu har jag lyssnat 34 gånger.
Okej, kanske en gång till då...

5 kommentarer:

Anders sa...

Kan bara instämma, den här låten är himla skön helt enkelt. Kul gästlista på låten också.

punk in writing sa...

På Jokers sålde jag en Snutjävel t-shirt till en raggare, det ni!

Robban försökte köra punksvin på evighetsrepeat i bilen hem från WCR, men vi andra lade in vårt veto efter en dryg halvtimme. :D

Mikael Sörling sa...

Punk in writing: Efter en halvtimme - åhhh så mesigt. Robban fattar. Hälsa honom det:-)

Rob sa...

Yeppp... Got the message! Visst är den grym...

Blom sa...

Den sanna recensionen finns på HardRockInfo.com ;-)