lördag 26 september 2009

Demilitarize hardcorepunk 1985

För ett halvår sedan mejlade en Jesse Moore Turist i Tillvaron. Han hade hört samlingskassetten Syfilis vol 3 och undrade om jag visste något om ett av banden som medverkade på tejpen - Demilitarize. Jag hade inte en susning och lade ut en efterlysning här på bloggen. För en tid sedan hörde Anders Asp av sig, en gång i tiden trummis i Demilitarize. Till min stora förtjusning mejlade han över bilder och mp3-filer och den sista tiden har jag pluggat Demilitarize ganska hårt. Nu kan du också göra det.

Demilitarize av Anders Asp
































Afasi Onani startade och slutade 1984.
Medlemmarna var: Asp - Trummor (bild 1)
Gunnarsson - Gitarr (bild 2)
Ramon Novak - Bas/sång.
Vi spelade in en låt som släpptes på en samlingskassett, "Why must we die".
Bandet splittrades och Ramon fortsatte med sitt band Disaccord. Gunnarsson och Asp började på skoj att jamma våren 1985 och lyckades knåpa ihop ett gäng låtar. Raz kom med på sång och sedan bildades Demilitarize. Anna kom senare med på bas.

Asp - Trummor
Raz - Sång (bild 3)
Gunnarsson - Gitarr
Anna - Bas
Medlemmarna kom ifrån Klavreström, Nottebäck och Vetlanda. Vi repade i ett gammalt brygghus utanför Nottebäck och vi medverkade på en samlingskassett, "Syfilis". Vi hade en spelning i februari 1986, en minifestival tillsammans med: Dom Där, Rövsvett, Disaccord och Raped Teenagers.

Det som finns dokumenterat är:

Afasi Onani - "Why must we die"
Gunnarsson o Asp - 1a repningen, 6 - 8 låtar.
Demilitarize - En replokalsinspelning på en 2 kanalsbandare: Religionens fasad, Jorden brinner, Barriors of religion, Status, Krossa kapitalismen, Systems of horror. + lite spridda replokalsinspelningar, bland annat Staten och Jag, Paranoia, hand in hand.
Live in Västervik finns också inspelat. Konserten var ganska dålig, vi hade fel på ljudet och publiken var oengagerad. Den som skriker " fan vad dåliga ni var" är förmodligen Hippa från Linköping eller någon annan rocker som var där den kvällen och grisade.

Fotnot: Anna som spelade bas i Demilitarize spelade tidigare med i banden: A.F.F och The Lömska (finns med på Janne "Pas-83" Karlssons comp-tape "Alternativ folkmusik".

Demilitarize

plus bonus:

A.F.F. - Live Västervik 1983

3 kommentarer:

ed sa...

Tjena!

Snacka om att jag blev förvånad när Asp hörde av sig och frågade ifall det var OK att maila bilden på mig till "nån som ville ha mer info om Demilitarize"... Det här väckte gamla minnen och flashbacks från en galen men rolig tid!
Vi var verkligen dåliga! =)

Cool blog du har,
Ha det gott
MVH Lise (fd Demilitarize "singer")

Freke sa...

"plus bonus" Jo, jag tackar. Hur kom AFF hit? Vem är ni alla?
mvh, Freke (fd Pelle, basist i AFF)

Freke sa...

"plus bonus" Jo, jag tackar. Hur kom AFF hit? Vilka är ni alla?
mvh, Freke (fd Pelle och basist i AFF)