måndag 18 augusti 2008

Containerpunk for the masses

Just 4 Fun är en av landets mest långlivade DIY-etikett. Snuffe startade upp verksamheten för drygt 20 år sedan i Finspång under namnet Punish. Det resulterade i ett tiotal kassetter och 1987 gavs första vinylen ut. En livesjua med amerikanska White Flag, som på plattan deklarerar att de "vill ha Peter 'Babs' Ahlqvist som ledare".

Efter ett längre uppehåll med utgivningen vaknade Just 4 Fun till liv i fjol. Och har sedan dess bland annat givit ut plattor med Stark Raving Mad, Plague och - så klart - White Flag. Nu hoppas Snuffe dessutom kunna släppa några rejäla re-releaser. I ett mejl till Turist i tillvaron berättar han att Slam, Raped Teenagers och Svart Snö är önskeutgivningar. Det låter sannerligen mumma.

Men annars tycker jag det är dags att sparka ut Containerparty på marknaden igen. En grym kassett med Wounded Knee, Rea Respirator, 7 Minutes of Nausea samt No Idea. Sistnämnda är tillsammans med Svart Parad och Dom Intelligens befriade det bästa svenska punkbandet som aldrig gav ut en platta. De hade varit hur "stora" som helst om de hade gjort det. Finspång/Norrköpings- punksen spelade briljant hardcore i samma anda som Raped Teenagers. Och jag minns än i dag en helfestlig kväll i Norrköping där just No Idea, Raped och G-Anx stod för underhållningen. Nåväl, tills Snuffe ger ut den på nytt så kan ni tanka hem den här. PS: Containerpunkaren på omslaget är ingen mindre än SOD-Göran. Sånt är humor!

Containerparty
Wounded Knee 1, Political bullshit 2, Sexhundrasextiosex 3, Wounded knees 4, Factory slave 5, Join the division of the UN 6, Fuck off MR Power 7, Patriot idiot
Rea Respirator 8, Köpt kärlek 9, Dubbelmoral 10, Klyfta 11, Flötig trend
7 Minutes Of Nausea 12, 13 minutes of nausea
No Idea 13, Jag lydde bara order 14, No straight edge 15, Rambo 16, Jag hatar punk 17, Svält är mord 18, Vårhämnd 19, Whitehouse statements 20, Hellraiser 21, Parasit 22, South africa 23, Teenage suicide 24, Rape your master 25, No nuke

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den har tapen hade jag en gang i tiden, har inte hort den pa ett tag nu. No Idea var ju hur jakla bra som helst & Hogan var/ar en superschysst snubbe! Kul som fan att du laddade upp den. Cheers!

Anonym sa...

suverän tape! Marko (rajoitus) tipsade mig om att tanka den.
nu har jag en annan fråga. har också startat en blog, som alla andra. vill lägga ut musik så att folk kan ladda ned, men fattar fan inte hur jag gör. du kanske kan hjälpa? svett_punk@hotmail.com nås jag på

Anonym sa...

:-) Jo du Sörling... nån gång kommer säkert NO IDEA ut med allt dom spelade in ..nymastrat o fint...

Snuffe

http://www.myspace.com/just4funrecordssweden