måndag 6 januari 2014

Smärtstillande, galna apor och vattenfallsbad - Crutches har varit på turné


Malmöcrustarna Crutches har precis avlutat en längre turné i Malaysia, Indonesien och Singapore.
- Ja vi kom hem för ett par dagar sedan och det känns ju tomt som fan, säger bandets sångare Oskar. Svårt att tänka sig in i en vardag på detta, men så brukar det kännas tycker jag. Men jag tror nog att det kommer att bli svårare nu då detta helt klart var den bästa turné jag varit på genom åren. Helt fantastiskt peppande och inspirerande med människor som kämpat med att sätta upp spelningar på diverse ställen jag bara kunnat drömma om. Jag har träffat massor med gamla och nya vänner, vilket känts helt fantastiskt.

Hur styrde ni upp turnén?
Det gjordes via kontakter som jag har haft sen många år och genom nya vänner, som Andreas till exempel skaffat sig genom Along och Appäratus, vilka i sin tur även gjorde följe med oss på hela turnén. Dem har vi stor tacksamhet till så klart.

Hände det något speciellt, kul, udda eller knäppt på turnén?
- Knäppa saker händer ju alltid, det började i alla fall väldigt bra med att jag trillade ner i ett hål i gatan. Det tog väl bara runt fem timmar efter att vi anlänt till Jakarta innan jag trillade ner i ett hål i marken. Detta efter förvarningar från Martin (basist i Appäratus och boende i Indonesien sedan ett år tillbaka) som själv råkat ut för de stora förrädiska hålen som skadar dig nåt så kopiöst. Därefter fick jag äta smärtstillande resten av turnén för att klara av att genomföra spelningarna. Känns ju lyckat, något att skratta åt nu så klart. Det gick ju bättre och bättre för var dag, men det var lite extra onödigt att börja en turné på det viset. Något mer udda är väl att bada i vattenfall morgonen efter spelning, och att tillbringa nyårsdagen på en tropisk strand med galna apor som underhållning.

Några band från Malaysia/Indonesien du kan tipsa om?
- Det känns som att jag kommer att missa en massa nu. Appäratus, Kontrasosial, Krass Kepala, Milisi Kecoa, Terandung 13, Busuk, Zudas Krust, Vaarallinen, Mass separation så mycket mer än bra, men jag verkar ha lite för mycket att försöka att hålla koll på. Det var flera band som vi spelade med som var helt sjukt bra men jag lyckas inte komma ihåg alla namnen. Sjukt bra scen helt enkelt!



Hur är publiken i Malaysia/Indonesien?
- Publiken är otroligt peppande och inspirerande. Det mesta skiljer sig så klart från stad till stad som över allt annars men jag tycker att vi har upplevt ett otroligt bra stöd under hela turnén. Jag kan helt klart rekommendera andra DIY band att ta sig ner till samma region för att tspela. Det är något som kommer att ge en så mycket bra.

Ni har en tiolåtars tolvtummare på gång, berätta.
- ”Lurad” kommer att släppas inom en månad, den släpptes även på kassett inför. Vi ser fram emot att få ut den och kommer att följa upp den med att spela en del ute.

Något mer?
- Vi har även fått hjälp utav Desörden records som kommer att släppa vår demo som en sjutummare  inom den närmasta tiden. 

Inga kommentarer: