onsdag 18 december 2013

"Det var ett studioprojekt som jag och min bror hade. Jag spelade då i Kurt i Kuvös och brorsan trummade i Sound of Disaster."

För snart 30 år sedan gick Mjölbypunksen R.T.S. in i studion. Först i år kom inspelningen ut på skiva, en 23 låtars Ep med titeln ”File under: Punk”. Patrik Jonsson, känd från bland annat Really Fast, var med i bandet och har fått svara på några frågor.

Berätta om singeln "File under: Punk" som Really Fast gav ut tidigare i år.
Det är en gammal inspelning från augusti 1984 som var tänkt att släppas då. Jag har för mig att vi tänkt att det skulle vara 32 låtar på den, men nu fick det bli 23. Dels för att det inte gick att beställa sjuor med åtta minuter per sida, som det gick förr, och dels för att en del låtar inte blev så himla bra. Vi repade bara ett par gånger innan vi gick in i Bosse Sound för att spela in den. Sången hade vi inte repat alls.

Varför gavs den ut nu och inte då?
Jag minns faktiskt inte varför den inte kom ut då. Jag gissar att det handlade om dåligt med pengar och att prioriteringen låg på att få ut Really Fast samlingarna. Strax efter inspelningen började jag läsa på högskolan, så jag hade inte så himla mycket pengar. Sedan har jag funderat många gånger på att släppa den. Framförallt de första åren men även när vi firade 10 år, 20 år, 25 år och 30 år. I år är det 30 år sedan vi släppte vår första skiva, så nu slog jag slag i saken och såg till att den kom ut till slut.

Vilka var R.T.S.?
Det var ett studioprojekt som jag och min bror hade. Jag spelade då i Kurt i Kuvös och brorsan trummade i Sound of Disaster. Vi gjorde två inspelningar. Den här och en tidigare, inspelade 1983. Jag och brorsan (Magnus) var själva "bandet", sedan lånade vi in gitarrister. På första inspelningen var det "Rebellen" och på inspelningen till EP'n var det Packe från Raped Teenagers.

Vad var ni influerade av?
Samma som många andra under första halvan av 1980-talet. Anarkopunken, Discharge, amerikanska band som Circle Jerks, Black Flag, Bad Brains, Minor Threat, F.U.'s, Freeze och allt annat bra från hela världen som vi bytt till oss genom Really Fast eller köpt på annat sätt. Ganska många texter skrevs av Staffan i KiK, så de influenserna kan jag inte svara på.

Var kommer namnet Red-tape trash survey ifrån?
Det var nog jag som kom på det där usla namnet. En dålig översättning av "Byråkratisk skitundersökning" har jag för mig.

Ni medverkade på Really Fast vol 2 med fem låtar, var ni med på några andra skivor?
Nä, ingen mer skiva. Resten av låtarna från första inspelningen hamnade på en split-kassett med Asocial.

Spelade ni live?
Ja, vi "kuppade" en gång. Jag vet inte om det uttrycket användes över hela landet, men vi sa så när man spelade utan att vara inplanerad eller stå på affischerna. Oftast efter att sista bandet spelat. Den gång vi spelade var dock inte som sista band. Det var i Hultsfred. Förmodligen våren 1984.  Asta Kask, Bristles, Kurt i Kuvös och några band till spelade. Tror att vi rev av några låtar efter att KiK spelat, eftersom jag redan stod på scen. Thomas i KiK fick vara gitarrist, trots att han aldrig hört låtarna tidigare. Jag skrek åt honom vilka ackord han skulle spela, samtidigt som vi spelade.

Har Really Fast några fler gamla godingar i backfickan som ni kommer att ge ut?
Det finns en annan inspelning vi pratat länge om att ge ut. Hoppas det blir av.

Inga kommentarer: