söndag 21 november 2010

Gammal streetpunkare goes vispoet

Lars Anders Johansson
Budoarstämning (Laj) cd

Visor har alltid fungerat bäst på mig under sena efterfester, helst i ensamhet. Då har det känts som om Sundström och Demian och allt vad de nu heter har talat direkt till mig. Men efter att jag i princip blev straight edge för drygt fyra år sedan har vis-intresset och behovet minskat - visst har en eller annan Cornelis eller Pierre Fahlström eller Sir+N slunkit ner med välbehag, men stunderna har varit få.

Jag blev ändå nyfiken när jag fick den här plattan i min hand, för Lars Anders Johansson kommer från streetpunkscenen (Boover Brigade) och verkar trivas minst lika bra på Norra Stå som med en gitarr i sin hand. Det kändes som att det kanske var receptet på en spännande vis-grogg att bälja i sig på stående fot.

Men jag tror inte att "Budoarstämning" är den där plattan som kommer att väcka visan till liv i min tillvaro. Lars Anders Johansson klär sig snyggt i kostym, slips och låga oxblodsfärgade Dr. Martens men visorna osar mest gammal Demian-socka och Sundström-kofta som vill sitta på Flogging Mollys Dave King. Lars Anders röst är inte alls ointressant men hans sånger biter sig inte fast, förutom när han lovsjunger Aik och Black Army. Då är jag med. Då känns det som att trubaduren talar till mig. Och då känns Lars Anders intressant.

Favoritlåt: Karavan

PS: Jag har fått fem exemplar av "Budoarstämning". Vill du ha ett exemplar? De fem första som mejlar mig (mikael.sorling@gmail.com) får en platta.

Inga kommentarer: