onsdag 11 februari 2009

Sist med att upptäcka galna Babianer

Det har sina speciella fördelar med att vara småbarnsförälder.
Man hinner inte ha koll på allt.
Och då händer det bara, mitt framför ögonen, en tisdagkväll framför tv:n.
Jag halvligger i soffan, skriver recensioner. C tittar på något musikprogram.
Helt plötsligt väcks jag upp. Ett hysteriskt damp-pop-band från Malmö bränner av en fullständigt fenomenal låt, fulltankad på omstöpt rockhistoria.
Jag fattar inte att klippet är nästan ett år gammalt.

Babian -Jag exploderar om du säger nej!


Jag är lätt chockad efteråt. Rusig. Uppspelt. Efter klippet följer en intervju. Jag förstår i mitt omtöcknade tillstånd att Babian är skivaktuella. "Den plattan ska jag ha", tänker jag.

Posten kom med det senaste numret av Sonic i dag. Jag noterade med förtjusning att Babian var med. Bläddrade snabbt till den korta artikeln på sidan 21 signerad Lennart Persson. Han skriver: "Jag insåg Babians storhet på mindre än två minuter. Som kändes som om de var över på en". Han syftar på just Bobster-klippet och han formulerar exakt vad som även hände i mitt huvud när "Jag exploderar om du säger nej" detonerade kvällen innan. Lennart Persson beskriver Babian så här "Tillsammans sliter de likt hungriga vargar inspirationsbitar ur hela rockhistorien, från Little Richard och The Sonics, till Bob Hund".

Efter lunch och snöbollskrig i Folkets park gick jag ner till stan och köpte "Fullproppad, listtoppad, livrädd & uppstoppad". En fullständigt galen skiva, enastående, briljant, vild...
Och ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om att jag är typ sist i världen med att upptäcka ett gäng babianer från Malmö. Jag blir gärna chockad på nytt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

2.25 in i klippet så utrbister sångaren "kom igen nu apungar" (möjligt att han säger appungar, men jag tvivlar)

Men nu är frågan; är apa något man kallar varandra ofta i malmö?
Eller kan det vara så att det var någon i Babian som var jagad av polisen? Eller är det rent av Babiansångaren som ÄR polisen som på polisinspelningen säger apejävel?

Jag ser tabloidrubrikerna framför mig:
SÅNGARE
ERKÄNNER
det är jag som är
APEJÄVELN

Anonym sa...

bra som fan, var hittar man skivan??

Anonym sa...

Du är inte sist med att upptäcka dessa apor...måste erkänna att jag set dom men aldrig orkar lyssna på dom och f-n vilket ös...gillart!

Sedan gillar ju vi stolta Djurgårdare bananer så detta blir ett givet köp ;)

Patrik Wirén sa...

Sörling!
Jag la upp klippet för nån vecka sen, isamband med att jag gav skivan en fyra i Metro. Håll koll på Rogert för böveln!