Jag kommer under en tid framöver att låta några
scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Michael "Svegis" Svegbrant,
från The Bristles, hur tycker du punkåret 2015 var?
- Vet ej om det var nåt speciellt?
I alla fall var det många DIY-spelningar
och DIY-folk som arrar spelningar, viktigt för punken. Finns en hel del intressanta
spelställen o aktivitetshus där folk är aktiva politiskt och då inte bara
punkrelaterade människor, viktigt. All kamp mot nazism, fascism, sexism och
kapitalism är viktig. Åtta år med borgerligt styre och nazisterna i
Sverigedemokraterna, som har hur många röster och sympatisörer i hela landet
som helst, så måste vi stå emot dessa onda krafterna. Det är absolut inte deras
väg vi ska gå. Tyrolenfestivalen var bra där banden spelade för resa och mat, det
var ett häftigt ställe. Hoppas på mer av den festivalen.
Vi fick uppleva
Cyklopen i Stockholm vilket var ett mycket bra ställe. Sen 128:an i Göteborg är
bra. Det finns så många engagerade människor därute. Tummen upp för politiskt
engagerade ställen och politiskt engagerade människor.
Angående The Bristles
så gjorde vi en ny platta ”Last days of capitalism” och fick några personer och
bolag att vilja släppa den, tack för det.
Vi gjorde den mycket snabbt, skrev
12 låtar i våras på en väldig kort tid, spelade in de snabbt live i juni på 2-3
dagar med inte så många pålägg. Bort med gammeltänket där utan arbeta snabbt
med låtarna och spela in snabbt så blir det var det blir. Spelades in av Tommy
”Phil” Tift från Sista Sekunden och Vånna Inget i hans Studio Motion i Malmö.
Vi i bandet tackar honom för han styrde upp det så bra i sin studio och med
inspelandet och mixandet, viktigt.
Sen en annan rolig grej var att ta med
sångaren Tobbe från Moderat Likvidation på några spelningar under 2015. Det
blev jävligt kul att ha hand med och spela lite gamla Moderat Likvidation låtar
med honom. Vi är polare från förr. En annan grej är ju att Tobbe i dag precis
som oss i The Bristles försöker hålla sig alkoholfri och drogfri. Vilket inte
är det lättaste inom punkscenen, men det har funkat bra o vi stöttar
varandra.
Vi kommer att fortsätta detta samarbete med Tobbe 2016.
Vilka skivor var bäst?
- Det bästa svenska bandet nu är Kronofogden tycker jag, plattan ”Arbete
och/eller Fritid” är suverän. Krimtänk och Blåslampa är andra bra band. Man vet
inte när skivorna släpps utan det kommer en jämn ström hela tiden. Bra och
dåligt, vem bestämmer det - om det är bra eller inte, bara folk har nåt att säga och
spela är huvudsaken för mig. Jag är ingen expert. För mig är musiken bäst LIVE
- högt, snabbt och kaos ska det vara.
Vad var sämst?
- För
lite kvinnor i scenen och för lite kvinnoband på spelningarna. För många
gamla band som återbildas som just nu ser att man kan tjäna pengar på punken
idag, nu när många ”gamla” uvar har utflugna barn etcetra och har kapital att
spendera för att se just dessa banden. Banden tar höga gager och
biljettpriserna blir då svindyra för oss som vill dit och titta. Bokningbolagen
ser en pengapotential och festivalerna ser likadant. Jag tycker att många band glömmer var de kommer ifrån och
cashar in och tar dyra gage. De ser en
potential att det går att tjäna pengar på punken, annars hade aldrig dessa band
återbildats. Sen ska förband vara glada att de får spela med dessa gamla
”hjältar” och får inte ens reseersättning medan de stora banden tar x-antal
10 000 kronor för att spela, det finns fall med ännu högre gage, x-antal
100 000.
Det är så det funkar, bokarna vill ha några lokala band som kan
dra cirkaa 50-100 lokala personer men de får inte en spänn av kakan. Detta är
jävla ruttet.
Ja just ja, musikerna i dessa ”kända” band måste ju ha betalt
för förlorad arbetstid, instrument de köpt, tid de lagt ner på sitt
fritidsintresse med mera. Det är tufft ekonomiskt för vita medelåldersmän med
välbärgade jobb att ha musiken som hobby. Punken
är i mycket bara en annan form av rock''n'roll-cirkusen, det kan man ju se på
sådana festivaler som Rebellion, i många fall det nya 60-talet. Men detta är ju
i och för sig inget nytt. Men det finns alternativ, man behöver inte alltid in
i mainstreamfåran.
Vad
ser du fram emot 2016?
- Vetefan
egentligen? Jag hatar rasism o nazism och att det skulle försvinna är tyvärr en
utopi, just nu i alla fall.
Det skulle väl också vara att folk började tänka
till lite längre än vad näsan räcker. Stoppa upp i ego-tänkandet och tänka va
fan är det jag sysslar med.
Foto: Ia Hammar
Foto: Ia Hammar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar