söndag 27 december 2015

Svegis "Punken är i mycket bara en annan form av rock'n'roll-cirkusen"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Michael "Svegis" Svegbrant, från The Bristles, hur tycker du punkåret 2015 var?
- Vet ej om det var nåt speciellt?
I alla fall var det många DIY-spelningar och DIY-folk som arrar spelningar, viktigt för punken. Finns en hel del intressanta spelställen o aktivitetshus där folk är aktiva politiskt och då inte bara punkrelaterade människor, viktigt. All kamp mot nazism, fascism, sexism och kapitalism är viktig. Åtta år med borgerligt styre och nazisterna i Sverigedemokraterna, som har hur många röster och sympatisörer i hela landet som helst, så måste vi stå emot dessa onda krafterna. Det är absolut inte deras väg vi ska gå. Tyrolenfestivalen var bra där banden spelade för resa och mat, det var ett häftigt ställe. Hoppas på mer av den festivalen.
Vi fick uppleva Cyklopen i Stockholm vilket var ett mycket bra ställe. Sen 128:an i Göteborg är bra. Det finns så många engagerade människor därute. Tummen upp för politiskt engagerade ställen och politiskt engagerade människor.

Angående The Bristles så gjorde vi en ny platta ”Last days of capitalism” och fick några personer och bolag att vilja släppa den, tack för det. 
Vi gjorde den mycket snabbt, skrev 12 låtar i våras på en väldig kort tid, spelade in de snabbt live i juni på 2-3 dagar med inte så många pålägg. Bort med gammeltänket där utan arbeta snabbt med låtarna och spela in snabbt så blir det var det blir. Spelades in av Tommy ”Phil” Tift från Sista Sekunden och Vånna Inget i hans Studio Motion i Malmö. Vi i bandet tackar honom för han styrde upp det så bra i sin studio och med inspelandet och mixandet, viktigt.

Sen en annan rolig grej var att ta med sångaren Tobbe från Moderat Likvidation på några spelningar under 2015. Det blev jävligt kul att ha hand med och spela lite gamla Moderat Likvidation låtar med honom. Vi är polare från förr. En annan grej är ju att Tobbe i dag precis som oss i The Bristles försöker hålla sig alkoholfri och drogfri. Vilket inte är det lättaste inom punkscenen, men det har funkat bra o vi stöttar varandra.
Vi kommer att fortsätta detta samarbete med Tobbe 2016.

Vilka skivor var bäst?
- Det bästa svenska bandet nu är Kronofogden tycker jag, plattan ”Arbete och/eller Fritid” är suverän. Krimtänk och Blåslampa är andra bra band. Man vet inte när skivorna släpps utan det kommer en jämn ström hela tiden. Bra och dåligt, vem bestämmer det - om det är  bra eller inte, bara folk har nåt att säga och spela är huvudsaken för mig. Jag är ingen expert. För mig är musiken bäst LIVE - högt, snabbt och kaos ska det vara.

Vad var sämst?
- För lite kvinnor i scenen och för lite kvinnoband på spelningarna. För många gamla band som återbildas som just nu ser att man kan tjäna pengar på punken idag, nu när många ”gamla” uvar har utflugna barn etcetra och har kapital att spendera för att se just dessa banden. Banden tar höga gager och biljettpriserna blir då svindyra för oss som vill dit och titta. Bokningbolagen ser en pengapotential och festivalerna ser likadant. Jag tycker att många band glömmer var de kommer ifrån och  cashar in och tar dyra gage. De ser en potential att det går att tjäna pengar på punken, annars hade aldrig dessa band återbildats. Sen ska förband vara glada att de får spela med dessa gamla ”hjältar” och får inte ens reseersättning medan de stora banden tar x-antal 10 000 kronor för att spela, det finns fall med ännu högre gage, x-antal 100 000. 
Det är så det funkar, bokarna vill ha några lokala band som kan dra cirkaa 50-100 lokala personer men de får inte en spänn av kakan. Detta är jävla ruttet.

Ja just ja, musikerna i dessa ”kända” band måste ju ha betalt för förlorad arbetstid, instrument de köpt, tid de lagt ner på sitt fritidsintresse med mera. Det är tufft ekonomiskt för vita medelåldersmän med välbärgade jobb att ha musiken som hobby. Punken är i mycket bara en annan form av rock''n'roll-cirkusen, det kan man ju se på sådana festivaler som Rebellion, i många fall det nya 60-talet. Men detta är ju i och för sig inget nytt. Men det finns alternativ, man behöver inte alltid in i mainstreamfåran.


Vad ser du fram emot 2016?
- Vetefan egentligen? Jag hatar rasism o nazism och att det skulle försvinna är tyvärr en utopi, just nu i alla fall.
Det skulle väl också vara att folk började tänka till lite längre än vad näsan räcker. Stoppa upp i ego-tänkandet och tänka va fan är det jag sysslar med.

Foto: Ia Hammar

Inga kommentarer: