fredag 25 december 2015

25 bästa singlarna 2015

Jag tror 2015 blev ett singel-revival-år för min del. Det var länge sedan jag köpte lika många sjutummare som jag gjort i år och det har varit helfestligt att lyssna. Naturligtvis är det i princip omöjligt att göra en sådan här lista, men de tre första är överlägset bäst i år – de andra bara (!) jävligt bra. Alla nedanstående skivor har släppts på vinyl, förutom Troublemakers och Ernst and the edsholm rebels vars punkkarameller levererades på cd.

1, Lost Warning ”S/t”
Svinigt rå oipunk i samma anda som exempelvis The Business och The Exploited, toppat med vettiga texter. Refrängen till ”Warcriminals” hade ju kunnat vara snodd från vilken klassisk oi/UK82-platta som helst. Jag hoppas verkligen att Lost Warning ger ut ett helt album under 2016, den plattan kommer ju dominera - det är jag helt övertygad om. (PS: Glöm inte att kolla upp bandets utsökta split med Avgå! också).

2, Urban Savage ”S/t”
3, Rixe ”Coups Et Blessures
4, Bombfors ”Sånger för trasiga barn”
5, Psykbryt ”Folk som klagar på folk som klagar”

6, Dtakters ”Guldet blev till bajs”
7, Peking Punk ”Långt ner i avgrunden”
8, Shitfucks ”Det är ditt fel”
9, Mascara Snakes ”A corpse have been fucked in Hallstahammar”
10, Power Face ”S/t”

11, Troublemakers ”Kungen håller tal”
12, Tiger Bell "1 2 3 4 radio"
13, The Kuksugers ”S/t”
14, Snake ”Sea of love”
15, Rättens Krater ”Nordvästpassagen”

16, Impo And The Tents ”Anxious times”
17, Ernst And The Edsholm Rebels ”Projectiles for the people”
18, Withface ”Alt gaar i svart”
19, Vet Hut ”Va faan”
20, Gentlemen ”Pro famine”

21, Prins Carl ”Wake up”
22, Headons ”Vi ska aldrig nånsin bli som er”
23, Damaged Head ”Regler regler”
24, Avgå! ”Hem från Skanstull”
25, Staten Brinner ”Punk på svenska”


Inga kommentarer: