onsdag 10 augusti 2011

I samma anda som Cosa Nostra och Asta Kask

DC Morf
Strålande framtid (Salt island)

För femton år sedan medverkade DC Morf på proggpunksamlingen 100% Adrenalin tillsammans med bland annat Hoola bandoola band, Dan Berglund, Peter Dolvings Mary Beats Jane, Refused och Cosa Nostra. Det var mitt första och enda möte (om jag minns rätt) med DC Morf ändå kändes som att få besök av en kär gammal vän när "Strålande tider" dök upp i brevlådan tack vare Nisse Skipper. Jag mindes faktiskt direkt bidraget, "En sång om allt" (tack Kristoffer), från den något udda kompilationen och tog emot den här tretton låtars plattan med öppna armar. Och det känns som om Blekingepunksen gör det också. I samma anda som Strebers, Asta Kask och Cosa Nostra spelas det punkrock med glöd och charm. Jag är överförtjust i rösterna, sången, men tycker att det kanske blir lite för meckigt emellanåt. Slutsatsen är ändå att det här är en rejäl punkplatta som vänner av just Cosa Nostra och Asta Kask kommer att dyrka.

Favoritspår: Sex fot under, Jag är gud

1 kommentar:

Kristoffer sa...

Kul att någon annan minns 100% Adrenalin, det var första gången även jag stötte på DC Morf, och senare på Äggröran 3. Men, "Lika inför lagen" var inte deras bidrag till 100% Adrenalin, det var Mr Prozaks, något knepigt projekt med EAK-medlemmar. DC Morfs låt var "En sång om allt", nästa spår på skivan. Kände bara ett litet tvång att vara petig, hehe. Men, samlingen innehåller en hel del guldklimpar, såsom enda vettiga låten Mary Beats Jane nånsin gjort och EAK under namnet Enad Kraft. Finfin obskyr samling.