torsdag 16 december 2010

Fluffig rymdpop plus postpunk i pastell

Vic Godard and Subway Sect
We come as aliens (Overground) cd

Subway Sect spelade på 100 Club punkfestival redan 1976 och hur jag än letar i minnet hittar jag inget om bandet där. Jag googlar istället. Det hjälper inte. Inga klockor ringer. Med andra ord har jag inga referenspunkter alls till Subway Sect. Och det är lite konstigt. För det här sprillans nya albumet "We come as aliens" känns sannerligen som en udda fågel och inget som man glömmer bort i första taget. Jag menar - exakt hur många punkband har titel där rhododendron ingår. Det är fluffig rymdpop och postpunk i pastell. Fina melodier och finurliga texter. Jag lyssnar och noddar försiktigt med skallen. Gillar!

PS: Sex Pistols-trummisen Paul Cock dyker upp som gästartist på ett par spår.

Favoritlåtar: Best album, Same plan, Rhododendron town

Inga kommentarer: