tisdag 5 maj 2009

Kaffekatt bättre än namnet

Kaffekatt
S/t (Larvigt) cdr

Det är ju trist att man fortfarande är så nedlusad med fördomar.
När Ludvig på Larvigt Records skickade Kaffekatts nya inspelning tände jag inte direkt på alla cylindrar. Larvigt och Kaffekatt fungerade snarare som varningslampor. Jag tänkte mig något i stil med Radioaktiva Räker eller kanske, än värre, Varnagel - sådan där förnumstig ung vänster trallpunk. Sex låtar och 11 minuter senare stod jag där med dumstruten på och undrade vad som hade hänt.
Kaffekatt må vara ett av de jonigaste namnen jag stött på, men grabbarna i bandet vet hur man lirar snabb old school hardcore på svenska som vågar vara spretig och sticka ut. Influenserna kommer från alla möjliga håll och hc-slamret kryddas med såväl lite vals som Ska. Missa inte Kaffekatt, begrav fördomarna.

Favoritlåtar: Psykos No.4, Mina ögon blöder igen, Skruvad & sjuk

2 kommentarer:

Dave sa...

Måste ju få säga att Ludde är en riktigt skön lirare också!

Ludde Larvig sa...

tack för recensionen :)