torsdag 7 maj 2009

Slöa knivar och personangrepp

Slöa Knivar
S/t (Den magiska cirkeln) 7"

Personangrepp
Fuck you very much (Den magiska cirkeln) 7"

Det verkar finnas hur många bra band som helst i Malmö. Band med integritet och nyfikenhet. Band som inte slött tittar på andra utan skapar själva. Slöa Knivar och Personangrepp är knappast några undantag.
Slöa Knivar stötte jag först på i vintras. Jag ramlade in på deras myspace och blev förtjust i det coola stökiga punkslamret. Och när jag nu sitter med den vassa debutsingeln i näven njuter jag av hur übercoola Slöa Knivar är. Det låter som de är fullständigt tankade på obskyr amerikansk åttiotalshardcore och sångerskan Patricia känns som en skånsk Nina Hagen. Sjukt bra.
Det tycker jag även att Personangrepps debutsjua är. Hjärnan bakom bandet är Ella Tillema (även känd från Kamikatze). Och även om skivan är inspelad på Konsthögskolan i Malmö så osar det främst Roxy Club i London 77-78 om "Fuck you very much". Fem 77-loskor som ändå låter modernt bjuder Personagrepp på. Allra bäst, allra coolast, allra galnast är The Damned-covern "Stab your back" - här heter den "Kniva dig". Fenomenalt.

Favoritspår: Hot lips (Slöa Knivar), Punker than thou (Slöa Knivar), "Parasiten" (Personangrepp), Kniva dig (Personangrepp)

1 kommentar:

Peter - KBD Records sa...

Slöa knivar är verkligen vassa! Svinbra. Ett viss släktskap med Beast of Beast:
http://www.kbdrecords.com/2006/06/05/beast-of-beast-sex-drugsand-noise-ep-12/
lyssna på sången. Klonad ;)?

Blir att inhandla ep:n diourekt om man säger.