fredag 11 mars 2011

Avlyssnat - Knivderby, Tinner, South City Locos, Avfart 33 och Ursut


Jag har hängt med Knivderby (bilden) i några år nu och även om vi inte ses varje dag, gillar jag verkligen deras sällskap. När Frank, Dynamobössan, Den odöpte & Panik packar sig in i stereon vet man att det är galenskap på gång. "Dumskallarnas sammansvärjning" (Ivolution) är deras fjärde alster och jag tycker deras skruvade musicerande är storartad. Smålänningarna hamnar någonstans mellan Bob Hund och The Stooges, men jag vet inte ens om det är nära sanningen. Jag gillar det udda och aparta soundet, lekfullheten, energin och den där sångaren som låter som en frireligiös kvacksalvare på LSD. "Amatörerna gör att rosorna dör 2" är allra bäst, men är du det minsta intresserad av musik kommer du nog att gå igång på hela sammansvärjningen. Jag gör't.
---
Helt friska är inte heller Ålands Tinner. Cd:n "In league with Satan" (Mierdas) innehåller ep:na "Harder, faster" och "You wanted the best... you got the worst", båda frånn 2007, splitten med Slapenhonden 2008) och en replokalsdemo från 2006. Har du missat Tinner är det här en perfekt introduktion till crusttrion som gett världen sånger som "Får man ta crusthunden med sig till himlen", "Ta din kepsmetal och dra åt helvete" och "Det börjar verka upplopp banne mig". Tinner kan i ena stunden vara fyndiga och roliga för att i nästa stund snarare vare ganska plumpa och okul. Men manglet diggar jag rakt igenom. Tummen upp för coola covers på Eddie Meduza ("Punkjävlar") och Anti Cimex ("Heroindöd").
---
"Punkrock's dead" (At the poor house) påstår Malmös South City Locos på debutalbumet, sedan bränner de av elva argument som bevisar motsatsen. South City Locos är ett sådant där gäng som ställer sig på tå och sedan bara vrålar dig rakt upp i nyllet så att saliven sprutar. Jag gillar det som fan. "Punkrock's dead" tycker jag påminner om så väl The Casualties som Hoist A Few. Jag vill påga!
---
Avslutar den här avlyssningen med ytterligare två band från landets punkrock mecka - Malmö. Nämligen Ursut och Avfart 33. Jag fick dom här cdr-utgåvorna av Not Enough-Oskar för en tid sedan och har med stor behållning lyssnat på skivorna. Ursut är svinfet crust i samma skola som Skitsystem en gång gick i . "Panik" och "Den du ligger med får bädda" får högsta betyg och de andra attackerna är inte långt efter. Jag vill höra mer Ursut. Inget snack. Detsamma gäller Avfart 33 -som vevar hård anarkopunk med en egen identitet. Jag tycker Johannas svinarga stämma är perfekt i sammanhanget. Extraplus för det supercoola tygomslaget - bara att limma fast på brallorna.
---
NP: Earth "Angels of darkness, demons of light I"

Inga kommentarer: