söndag 23 maj 2010

Aktiv Dödshjälp på gång med ny skiva

För drygt tre år sedan gav Aktiv Dödshjälp ut albumet "4.48", ett porträtt av hopplöshet. Jag skrev så här om skivan:
"Den här plattan sätter du inte direkt på när du behöver muntras upp. Tomas Nilsson, som är Aktiv Dödshjälp, har skrivit en obehaglig, men stark, konceptplatta om vägen till ett självmord. Bakom låttitlar som "Slav under smärtans missionär", "Där döden tar vid tar helvetet slut" och "Livets brutala vansinne" tecknas ett porträtt av hopplöshet, meningslöshet och ångest i snabba snapshotbilder. Musiken gnider in budskapet i dig - det är tung käng som lutar sig åt death metal-hållet, i de bästa stunderna påminner "4.48" om Skitsystem och Disfear. När du lyssnat klart och lagt ifrån dig texthäftet (det är förutsättning att man läser texterna samtidigt som man lyssnar, annars blir skivan rätt ointressant) är man ganska mörbultat. "4.48" är ett album som berör."

När jag fick reda på att Tomas Nilsson var på gång med en uppföljare mejlade jag och bad honom berätta om den nya inspelningen.
"Den nya Aktiv Dödshjälp-plattan har varit väldigt intressant att skapa. Jag började skissa på den redan 2007 nere i Jönköping. Sen blev jag erbjuden att börja spela med Devian och alla planer lades på is. 2008 kollade jag om Roberth Karlsson (Scar Symmertry, Facebreaker, Tortyr, Tormented) skulle vara sugen på att sjunga på Aktiv-plattan jag gick och skissade på och han tackade ja direkt. Vi brukade prata om den när vi stod och pumpade vikter på gymmet men kom aldrig längre att just prata om den. 2009 blev jag arbetslös och min hemmastudio fick sig ett rejält ansiktslyft. Med för mycket fritid och en skaplig studio påbörjade jag arbetet med plattan. Jag ville behålla den här gym-känslan, så inställningen när jag gjorde plattan var att det ska gå att lyfta vikter till den och lyssna på den och bli mer pepp av den, en jävla muskelplatta med andra ord!"

"Textmässigt är den nya plattan andra delen av en trilogi om tre olika betraktelser av födelsen, livet, döden. ”4:48” är första delen och handlar om döden. Den nya plattan, ”Men allting har ett slut…” handlar om livet. En människa betraktar en kall värld där människor väljer att avskärma sig från social interaktion med datorer, den ständiga jakten på snabba intensiva upplevelser, att passa in i den döda staden där alla lever. Även den här gången målas berättelsen upp och förstärks i bookleten."

"En annan nykomling på den här plattan är Chris. Träffade honom i Athen när jag var där och spelade med Devian. Vi höll kontakten och när jag började snacka om den här plattan blev han pepp på att båda mixa och spela trummor på den. Så… plattan är faktiskt inspelad i två länder. Jag spelade först in en demo hemma som han la trummor till och sen avslutade jag arbetet i Sverige i min studio. När jag sedan var färdig skickade jag allting till honom för mixning. Det roliga är ju att han inte fattar mycket av texterna eftersom han är grek haha!"

Plattan ges ut om någon månad och det är Halvfabrikat som ger ut cd-versionen. Redan nu kan du lyssna lite på Myspace.

Tidigare post med Aktiv Dödshjälp.

Foto: Fredrik Andersson

Inga kommentarer: