lördag 1 mars 2014

Slöa Knivar - "Ett evigt djävla kaos i min hjärna"


Slöa Knivar gjorde i mitt tycke förra årets allra bästa album, ”P.S. Du suger”, proppad med spattig hardcore och glimrande texter. Jag skickade några frågor till en av landets allra coolaste frontpersonligheter – Patricia Pee Needy.

Vad tycker ni själva om P.S. Du suger så här i efterhand?
- Jag tror vi tycker om den. Alltså Peter nojjar alltid ur och tror att alla låtar är dåliga precis innan vi ska spela in, Andreas tycker alltid att alla suger oavsett om de är nya eller gamla och Daniel är som en Duracellkanin som inte lyssnar efter om låtarna är hits eller inte utan bara trummar på. Jag är i normala fall en väldigt självkritisk och nästintill självhatande person men just i samband med att skriva musik är jag enorm positiv och tycker att varenda riff jag nynnar, varenda falsk hes Cartman-ton som kommer ur mig och varenda pubertal textrad jag krafsar ner är GULD. Typ att man ska gå på första instinkten och inte hålla på och överarbeta saker. Men nu, när vi haft tid att spela låtarna lite mer live och lyssna på skivan utanför replokalen också så tror jag att vi tycker om den. Titeln har vi älskat sen den kläcktes.

Hur tänkte ni när skivan skulle spelas in?
- Som sagt så nojjades det självklart en del över om låtarna höll måttet eller inte men i slutändan så kan man aldrig vara säker på det i vilket fall. Kring själva inspelningen tänkte vi att vi skulle försöka hålla det så enkelt som möjligt. Vi spelar alltid in allting live samtidigt för det funkar bäst för oss. Sen lägger jag sången efteråt. Jag brukar försöka att inte böla en massa om hur jag låter så att jag inte gör en massa omtagningar. Det är lätt att bli för gnällig när det gäller ens egen röst och vilja att allting ska låta jämt och fint och inte vilja släppa igenom en massa skit, men i verkligenheten är det alltid just den där skiten jag älskar hos andra punksångare. Jag tycker det är skittrist när folk sjunger supersnyggt eller skriker för tillrättalagt så att det nästan låter som att man trycker på playknappen på en motorsåg. Jag älskar det defekta hos andra, så då får man skärpa sig och bjuda på det defekta av sig själv också.

Vad skiljer den från "Ingen klass, ingen stil"?
- Jag tror den är lite mindre melodiös kanske generellt, men å andra sidan finns rakt av sliskiga popdängor som Depression också. Det är svårt att säga. Det som definitivt skiljer den från Ingen klass, ingen stil är nog bara att den är skriven och inspelad tre år senare. Det blir som det blir. Vi är inget band som gör upp planer om hur vi ska låta eller vad vi ska skriva för typ av låtar.

Jag gillar verkligen era texter, känns som om dom skrivs ganska spontant. Vad inspirerar dig och vilka textskrivare gillar du själv?
- Sant. De flesta av våra texter skriver jag på plats i replokalen. Jag bara öppnar min pubertala hjärna och plockar ut det som finns där för sekunden. Vissa skriver jag typ när jag dammsuger på jobbet, är på väg till eller från något och ofrivilligt börjar komponera någonting. Det leder ofta till att man går runt och hummar och mumlar för sig själv men det är sånt man får leva med. Jag vet inte om jag skulle säga att jag blir inspirerad. Snarare att det är ett evigt djälva kaos i min hjärna och när jag skriver texter så öppnar jag bara dörren till det kaoset och låter det kleta ut. Jag gillar verkligen folk som Ghostface Killah , Jean Grae och Andre 3000 som förmår att både skriva storytelling texter och disstexer lika snyggt.

Vad händer 2014?
- Vi kommer släppa en split 7" tillsammans med våra kompisar i Knaegt och sen åka på en turné tillsammans över påsk till Polen, Litauen, Lettland, Finland och Sverige (vi är från Skåne så resten av Sverige är lite som utomlands). Vi kommer bla spela på Punkfest 11 i Umeå och Hc festen Alive and Well i Eskilstuna. Innan och efter den turnén har vi som vanligt lite lösa spelningar här och där inplanerade. I sommar kommer vi spela på förfesten till Roskilde plus att vi förhoppningsvis lyckas göra några Europadatum därefter. Hösten har vi inte hunnit börja tänka på.


Inga kommentarer: