tisdag 15 september 2009

Vervain "Vi kommer helt utan pekipinnar och uniformer"

Hardcorebandet Vervain från Malmö gav nyligen ut sin debutplatta "Rigshospitalet". En fantastisk skiva jag lyssnat mycket på den senaste tiden. Jag ville veta lite mer om Vervain och facebookade några frågor till sångaren Francke.

Ni har gett ut en grym debutplatta "Rigshospitalet". Hur känns det?
- Det känns ju naturligtvis väldigt, väldigt bra. Vi är otroligt nöjda och stolta över plattan. Både som första platta och med att vi gjort nästan allt helt själva. Det kändes som vi hade något riktigt bra att komma med redan från början och sen fick vi också fram något som alla i bandet var nöjda med så, ja de känns kanon!

Jag tycker den där blandningen av stenhårt in-your-face-mangel och catchy circle-pit-slammande är helt suveränt. Vad är ni influerade av?
- Band är oftast skit tråkiga med sådana här frågor så jag ska försöka ge allt här. Vi är inspirerade av allt från gammal death till poppunk i princip. Personligen skriver jag bara för mig själv utifrån mig själv men anledningen till att jag håller på med Hardcore och samma går för Chrille och Pär är band som: Gorilla Biscuits, Youth Of Today - ja alla tidiga Revelation band och naturligtvis Cro-Mags, Misfits, Cirkel Jerks, Bad Brains, Black Flag och Bad Religon. Men sen för oss som är HC-killarna har ju mycket kommit till och försvunnit längs vägen. Ja förresten Refused, SOIA, Snapcase är också där till exempel. Little Otto vår basist är inte direkt från samma läger från början och ja de skiljer lite i ålder mellan oss också och samma går för Johannes vår trummis. Little är helt sprungen ur Stiff Little Fingers och The Clash medan Johannes är renodlad metal- och hårdrocksgrabb.

Berätta om titeln!
- Rigshospitalet kommer från "Riget", Lars von Triers helt fantastiska tv-serie med bla en briljant Ernst Hugo Järegård i en av huvudrollerna. Vi satt med det färdiga omslaget i handen och jag pitchade iden och titeln satt som en smäck.

Ni kör låtar på både svenska och engelska. Varför det?
- Svenska och engelska är helt naturligt tycker jag, fler band borde göra likadant. Jag menar man gjorde ju alltid så förr i tiden och sen blir de en fin blandning på materialet också. och för oss med just musiken vi gör som vi försöker lägga lite mitt i mellan alla dessa genrer som finns nu blir det bra med två olika språk för att förvirra lite extra.

Berätta något mer bandet.
- Jag vill nog säga att Vervain kommer helt utan pekpinnar och uniformer och ger kidsen ordentlig HC helt utan krav på något. Jag vill också säga att när jag sjunger menar jag det, musiken är på riktigt och man ska känna ångesten. Och fan jag vill också lägga till att de flesta nya banden i dag verkar bara vilja visa muskler och sätta regler för vem som kan lyssna på vad eller inte. Hardcore handlar mycket om att man ska ha ett stort hjärta och om att var öppen och medveten om människor runt en. Att bara skaffa tatueringar och låta kids boxas på spelningar är helt främmande för mig och jag vill inte bli förknippad med det. Kollar man runt lite på myspace till exempel så ser alla av dagens så kallade hardcoreband ut som Tribal Ink, fast med en mer tatuerad Funky Dan i förgrunden. Jag vill inte dömma någon på grund av deras utseende men de har gått lite väl långt nu. Men sure alla har rätt till en chans att visa vilka de är och inte är. Jag blir så lack på människor som liksom vill föra in någon form av våld eller speciell livsstil på scenen och mena på att de är okej. Det finns en tid och en plats för allt.

Inga kommentarer: