söndag 8 mars 2009

Anal-Fabeterna från Åkarp

Det var en helt vanlig tisdagskväll sommaren 1983. Jag hade laddat kassettbandspelaren och när bisarra Die Tödliche Doris sparkade igång ett nytt Ny Våg tryckte jag ned play och rec. Det var ett utmärkt program signerat Håkan Persson. Han spelade bland annat Ebba Grön, Spion 13, Komissarie Roy, Missbrukarna, Bruno K Öijer och Atrapp - med dunderhiten "Tänk att få vakna en morgon och se ut som Povel Ramel". Men det fanns ett band och en låt som med tiden fastnade lite djupare - poppunkpärlan "Personliga problem" med Åkarps Anal-Fabeterna. Åren gick och något mer material med bandet hörde jag inte. Min gode vän Fredrik Åstrand fastnade också för skåningarna och för en tid sedan bad han mig att efterlysa bandet på bloggen. Och efter några veckor hörde basisten Richard Nilsson av sig. Han skrev:

"Anal-Fabeterna var ett punkband från Åkarp som existerade från 1980-86. Jag kom med i bandet i början av -82 när jag efter grundskolan flyttade dit. Vid den tiden pratade alla om hur svårt det var att hitta ställen att spela på. Det var inget som vi märkte. Vi spelade runt om på fritidsgårdar, skolor och festivaler i Skåne som anordnades ganska ofta. Vi hade en skara trogna fans som följde oss överallt. 1983 tog vi in Tord Svensson i bandet på keyboard. Tord hade ett förflutet i ett band som hette Vargflåset, även de kult i Åkarp. Soundet utvecklades vidare mer mot det poppiga hållet och vi bytte senare namn till det mer slätstrukna Club Coma. Tord lämnade bandet -85 och vi återgick delvis till den hårdare stilen ett tag efter det men den rätta känslan vi hade tidigare ville inte infinna sig.
Efter lite strul i bandet slutade jag själv -86 för att bilda Non Stop Charlie. Bandet fortsatte ett tag med en annan basist men somnade in i slutet av det året. Jag tappade kontakten med killarna efter det men vad jag vet är det bara Magnus Metz som förutom mig själv har fortsatt med musiken. Anal-Fabeterna var tycker jag ett band som låg helt rätt i tiden och namnet är tydligt inpräntat i folks minne även i dag."

Dessutom skickade han med bandets två demos, från 82 och 83, samt en liveupptagning från Stadt Hamburg i Malmö 1985. Svårare material har nog inte lagt ut på bloggen tidigare. Punkhistoria deluxe.

Anal-Fabeterna "Demo 82", "Demo 83", "Live Stadt Hamburg Malmö -85"

Anal-Fabeternas sättning: Stefan Linde - gitarr och sång, Magnus Metz - gitarr och sång, Rickard Nilsson - bas och sång, Mats Antonsson - trummor och sång, Tord Svensson - keyboards och sång

3 kommentarer:

magnus sa...

Ja jävlar... det var länge sen! Jag ber att få återkomma. Magnus - gitarrist på alla inspelningarna. M

Mats Antonsson sa...

Jag hade nästan glömt hur vi lät. Mats - trummis i bandet.

Stefan sa...

"Salvan" lirade väl gitarr i början?