torsdag 5 mars 2009

Helt rätt i tiden

En Svensk Tiger
"Versace Style" (Buzzbox) cd

Det är lite uttjatat men...
Äntligen!
Den här debuten från En Svensk Tiger har jag väntat länge på. I juni i fjol fick jag en promoskiva med låten "Ministeriet" och jag skrev så här på Södra Promenaden: "Förvisso bara en låt men den retar aptiten och redan nu ser jag fram emot fullängdsdebuten i höst. En Svensk Tiger kommer från Göteborg och lirar punkrock som hade renderat dem en plats på dåtidens Totalgalor, som Birdnest och Beat Butchers arrangerade. Ilska. Glöd. Melodier. Gung. Svenska texter. Johan Johansson producerat. Säger en del. Men kalla det inte trall. För den här svensken tiger inte, den ryter. Vill höra mer!"
Plattan försenades. Och försenades.
Nu, nio månader senare har jag skivan.
Äntligen!
Och "Versace style" infriar nästan alla förväntningar. Det här grym punkrock på svenska med smak av Tredje Könet, Coca Carola, Ebba Grön, Imperiet (Rasera) och Ksmb. Yepp, Göteborgarna låter mer Stockholm än GBG. Det är fetstarka melodier som nästan sparkar omkull dig och det är refränger man aldrig vill glömma. Päkka sjunger helt sjukt bra. Och hela bandet glöder verkligen. Plattan är dessutom läckert producerad av Johan Johansson.
Borgerlig regering. Kris. Ökad arbetslöshet. Gissa om vi kommer få höra mer från En Svensk Tiger under året.

Favoritlåtar: Ministeriet, Hotel Magnolia, Jag är död, Vakt på Valand, Sandra måste dö

Inga kommentarer: