fredag 5 december 2008

Luleås bäst bevarade hemlighet?

Kranium
Raw punk apocalypse - Studio recordings 1999-2007 (Dis before dishonour) cdr

Jag recenserade för en tid sedan Kraniums andra vinylsjua "Rakt in i döden". Jag tyckte väl att den var ganska okej, men att det halvkassa ljudet nog förstörde en hel del . Trummisen Nils Junttii skickade den här plattan någon månad senare med kommentaren "kanske ger det en bredare bild av oss som band än vår andra sjua". Och det gjorde sannerligen "Raw punk apolcalypse", som består av båda singlarna (debuten kom 2003 och hette "Skitsamhälle") samt bandets övriga studioinspelningar. Det tog inte många lyssningar för mig att inse att jag verkligen missat något. Exempelvis är lulepunksen debutsjua alldeles förträfflig. Vi snackar så klart råpunk i den svenska skolan med influenser från No Security, tidiga Disfear och Totalitär. Men det är bara grunden som Kranium står på. Ju mer jag lyssnar på de 34 spåren här tycker jag att ändå att de har en särprägel på sitt mangel som lyfter materialet. Skivan 30:-. Skicka cashen till: Nils Kajsa Junttii, Forellgränd 18, 974 52 Luleå

Favoritlåtar: Misärindustrin, Skitsamhälle, Rädda urskogen, Maktkamp

Inga kommentarer: